Inhoud


Inleiding

Elk jaar wordt er een schoolgids gemaakt. In deze gids staat praktische informatie over activiteiten, vakanties en schooltijden. Ook vind je hier informatie over het onderwijs, stage, wat een mentor doet en nog veel meer.

Hoe gebruik je deze schoolgids?
In de inhoudsopgave aan de rechterkant vind je alle hoofdonderwerpen. Zo kun je door alle onderwerpen bladeren. Klik op het onderwerp om er meer over te lezen. 

Vragen?
Heb je vragen over de informatie uit deze schoolgids? Stel je vraag aan je mentor of loop even langs de administratie. Zij willen je altijd verder helpen of weten bij wie je moet zijn.

Zit je nu nog in groep 8 en heb je vragen over onze scholen of over onze schoolgids? Dan mag je natuurlijk altijd even contact opnemen met een van onze scholen. 

Ook ouder(s)/verzorger(s) kunnen telefonisch contact opnemen met de school of hun vraag mailen. De contactgegevens van elke school zijn te vinden bij contact.


Ons onderwijs


Welkom op school

Welkom bij Het Praktijkcollege Rotterdam. We hebben drie scholen, waarvan twee scholen in Rotterdam-Zuid en één school in het centrum van Rotterdam. Elke school heeft een uniek karakter met een eigen team. Waar mogelijk werken we samen en versterken we elkaar.

Voor leerlingen en ouders/verzorgers
Deze schoolgids bevat allerlei praktische informatie over onze scholen en is vooral bedoeld voor onze leerlingen en hun ouders en/of verzorgers. Wij staan open voor alle leerlingen die toelaatbaar zijn voor het reguliere praktijkonderwijs. Omdat we een algemeen bijzonder karakter hebben, zitten op onze scholen leerlingen met diverse overtuigingen en achtergronden. Leerlingen en ouders moeten wel de uitgangspunten van onze scholen onderschrijven. Een voorbeeld hiervan zijn de omgangsvormen binnen en buiten onze scholen in relatie met de toeleiding naar arbeid.

Onze scholen zijn klein met ongeveer 200 leerlingen. In korte tijd ken je veel leerlingen en docenten. We hebben een open en betrokken sfeer.

Voor leerlingen in groep 8
Zit je in groep 7 of 8 en ga je straks naar het praktijkonderwijs? Neem dan gerust een kijkje op één van onze websites voor meer informatie of kom een keertje langs. Elke school heeft iets unieks, dus ga zelf kijken wat bij jou past.

www.hpc-centrum.nl

www.hpc-charlois.nl

www.hpc-zuidwijk.nl

Wij wensen onze leerlingen een goede tijd toe bij ons op school.

Namens het voltallige managementteam,

Jamie Visser (directeur scholengroep HPC Rotterdam)

Nienke van der Lugt (Vervangend locatiedirecteur HPC Zuidwijk)

Mandy de Jong (teamleider HPC Zuidwijk)
Aino Vehmasto (teamleider HPC Charlois)
Ellen Wesdorp (locatiedirecteur HPC Charlois)
Jessica Jansen (locatiedirecteur HPC Centrum)


Wat is praktijkonderwijs?

Praktijkonderwijs is een vorm van voortgezet onderwijs. Het duurt ongeveer vijf tot zes jaar en wordt in Nederland op ongeveer 170 praktijkscholen verzorgd. Praktijkonderwijs is voor leerlingen tussen de 12 en 18 jaar oud, die beter leren in de praktijk dan alleen uit een boek. Onze lessen worden verzorgd in normale klaslokalen én in praktijklokalen.

Bij facilitair, techniek, horeca, detailhandel & logistiek en groen ga je lekker aan de slag. In de onderbouw krijg je meer theorie en in de bovenbouw krijg je meer praktijk. Na flink oefenen op school ga je stage lopen bij verschillende bedrijven. Voordat je dat gaat doen, moet je weten wat je wilt, waar je goed in bent en wat er bij een vak komt kijken.

Dat ga je in de eerste tijd op school ontdekken. Je mentor en je jobcoach helpen je hierbij. Elke week heb je veel les van je mentor. Zo bouw je een band op met elkaar. Doordat we kleine klassen (ongeveer 16 leerlingen) hebben, kan jouw mentor veel aandacht besteden aan iedereen in de klas.

Toelating
Niet iedereen kan na de basisschool naar een praktijkschool. Daar zijn bepaalde regels voor. Basisscholen kennen die regels. Wil je meer weten over wanneer je toegelaten kunt worden op een van onze praktijkscholen? Neem dan gerust even contact op met een van onze scholen.


Haal het beste uit jezelf!

Als je bij ons op school zit, gaan we samen jouw talenten en passies ontdekken. Dit zijn de dingen waar jij goed in bent en die je leuk vindt. Iedereen heeft namelijk talenten en passies. Jij ook. Dit vinden wij heel belangrijk, want als je goed weet wat je wil en wat je kan, ben je beter voorbereid op je toekomst. Zo halen we, samen met jou, het beste uit jezelf!

Jouw passie en talent vormen jouw toekomstdroom.

Diploma Praktijkonderwijs
Wanneer je na vijf of zes jaar, of misschien iets langer, klaar bent op HPC Rotterdam en je je examen hebt behaald, krijg je het diploma Praktijkonderwijs.

Certificaten en diploma’s
Daarnaast kun je (branche)certificaten en/of diploma’s halen, bijvoorbeeld een certificaat voor lassen, een vorkheftruckcertificaat of een certificaat voor de horeca. Met zo’n certificaat of diploma vergroot je je kansen op een baan. Verder kun je ook VCA-examen doen. Als je daarvoor slaagt, krijg je een certificaat dat bewijst dat je veilig kunt werken. In veel technische bedrijven is dat verplicht. Ook zijn er IVIO-diploma’s te behalen. Dit zijn landelijk erkende diploma’s voor bijvoorbeeld Nederlands, Engels en rekenen.

Werken… 
Na het behalen van je diploma Praktijkonderwijs en eventuele andere certificaten gaan de meeste leerlingen werken. Het is belangrijk dat je werk vindt dat past bij jou. In de tijd dat je bij ons op school zit, gaan we op zoek naar werk dat matcht met jouw passies en talenten. Ook leren we je wat nodig is om dat werk te kunnen doen. Zo werken we samen aan een goede toekomst voor jou.

…of misschien doorleren?
Voor een kleine groep leerlingen is het mogelijk om door te leren. Als dit voor jou geldt, kun je bij ons op school het entreetraject volgen. Meer informatie over het entreetraject, ook wel mbo niveau 1 genoemd, staat ook in deze schoolgids.


Training & theorie

Om ergens te kunnen werken, moet je van alles leren. Wij weten precies wat; dat staat in ons onderwijsprogramma. Samen met jou bekijken we steeds weer wat jij al weet en kan en wat je nog kunt leren. Zo stemmen we de lessen zo goed mogelijk op jouw niveau af. Dat zetten we samen in jouw individueel ontwikkelplan (IOP) en ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Daarbij houden we rekening met jouw interesses, maar ook met wat in de maatschappij en op de arbeidsmarkt belangrijk is.

Training
Voordat je bij een bedrijf gaat werken, moet je weten wat er van je wordt verwacht, welke regels en afspraken er gelden, hoe je jouw werkzaamheden op een goede manier kunt uitvoeren en wat er nodig is voor een goede samenwerking. Dat leer je op school. Hoe kom je voor jezelf op en ga je met tegenvallers om? Dat leer je vooral bij trainingen en lessen die over gevoelens gaan. Zo zijn er lessen in sociale vaardigheden, anti-pestlessen en verschillende andere trainingen.

Met speciale trainingen werk je aan je zelfvertrouwen.

Theorie
Naast de lessen in de praktijk, heb je ook theorielessen. We gaan dan aan de slag met lezen, schrijven, luisteren en spreken. Op school hebben we een aantal vaste theo­rievakken zoals je dat ook op de basisschool hebt gehad. Dit zijn Nederlands, Engels, rekenen, burgerschap, cultuur & maatschappij en ICT. Daarnaast krijg je ook andere vakken waarin minder of geen theorie wordt behandeld, zoals sociale vaardigheden en beeldende vorming.


Vijf praktijkvakken

Bij de praktijkvakken zit je niet met je neus in de boeken, maar ga je vooral praktisch aan de slag. Er worden vijf praktijkvakken aangeboden:

  1. Horeca
  2. Detailhandel & logistiek
  3. Facilitair (dit heette voorheen zorg & welzijn)
  4. Techniek
  5. Groen

In de bovenbouw kies je één van de vijf vakken. Dat is de richting voor het werk dat je later wilt gaan doen. Daarna krijg je alleen nog les in het praktijkvak van je keuze en in de theorie­vakken.

Welk praktijkvak je ook kiest; het wordt steeds leuker als je ontdekt wat bij jou past en wat jij wilt.

Horeca
Tijdens het praktijkvak Horeca werk je in de grote keuken. Je leert vanalles over eten en hoe je het op een goede manier klaar moet maken. Schoon en veilig werken in de keuken is belangrijk en daar besteden we veel aandacht aan. Natuurlijk maken we allerlei lekkers op basis van recepten. Soms verkopen we het of eten we het in de klas met elkaar op. Kies je voor Horeca? Dan kun je gaan werken in een hotel, restaurant of kantine.

Detailhandel & logistiek
Detailhandel heeft alles te maken met winkels en magazijnwerk. Je leert hier om te helpen bij alle werkzaamheden in een winkel of in een magazijn. Ook leer je hoe de kassa werkt, hoe je mensen in een winkel helpt, hoe het magazijn werkt of hoe je ervoor zorgt dat de winkel netjes blijft. Je bent vaak het visitekaartje van een winkel of bedrijf.
Kies je voor Detailhandel? Dan kun je in een winkel gaan werken, zoals kleding- en schoenenwinkels, supermarkten, drogisterijen, groothandels en nog veel meer, of kun je als baliemedewerker aan de slag.

Logistiek heeft te maken met bevoorrading en bezorging van pakketten. Je kunt hierbij denken aan kleine pakketten bij mensen thuis bezorgen, maar ook aan vrachtwagens vol met spullen voor winkels. Al die spullen die in de winkel liggen, komen daar namelijk niet vanzelf. Je leert in het magazijn op school hoe je spullen moet bestellen en bezorgen. Later leer je ook meer over internetbestellingen. Kies je voor Logistiek? Dan kun je werken in een magazijn of ben je veel onderweg om spullen op de juiste plek te brengen.

Facilitair
Dit praktijkvak gaat over verzorging en gezondheid. Op school hebben we een eigen zorglokaal waar je leert schoonmaken en andere vaardigheden oefent. Kies je voor Facilitair? Dan kun je aan de slag in een verzorgingstehuis, een ziekenhuis of bij een schoonmaakbedrijf.

Techniek
Bij Techniek draait alles om gereedschap en machines. Het praktijklokaal is een echte werkplaats. In het begin maak je bij Techniek kleine voorwerpen die je mee naar huis kunt nemen. Later oefen je met echte werkzaamheden voor bedrijven. Zo kun je kiezen om een las- of vorkheftruckcertificaat te gaan halen of een veiligheidsdiploma. Kies je voor Techniek? Dan kun je straks aan de slag in een garage, een fietsenwinkel, een autowasserij, in de metaalbewerking of in de bouw.

Groen
Bij Groen leer je veel over verschillende planten en hoe je deze goed kunt verzorgen. Wist je bijvoorbeeld dat rozen extra mooi en groot kunnen worden als je ze precies goed verzorgd? In het Groen gebruik je allerlei soorten gereedschap. Hiervoor kun je certificaten halen om goed en veilig te werken. Je leert bijvoorbeeld hoe je moet werken met een bladblazer, maar je leert ook hoe je op een heftruck moet rijden. Je gaat lekker naar buiten en leert hoe je de omgeving zo goed mogelijk kunt verzorgen, zodat het mooi en groen blijft. Kies je voor Groen? Dan kun je straks aan de slag met het onderhouden van parken of bossen of kun je tuinen aanleggen bij mensen thuis.


Mentor & docenten

Mentor
Elke klas heeft een vaste mentor. Je krijgt elke week veel les van jouw mentor, waardoor jullie elkaar goed leren kennen. De mentor heeft veel contact met jou en met je ouder(s) en/of verzorger(s). Hij of zij staat altijd voor je klaar, checkt of je het goed naar je zin hebt op school en helpt je met al je vragen. Kortom, je kunt altijd bij je mentor terecht.

Je mentor staat voor je klaar en is er voor jou.

Docenten en onderwijsassistenten
Op school werken docenten die met veel plezier lesgeven in verschillende vakken. Iedereen wil je graag leren kennen en samen met jou aan de slag gaan. Tijdens de lessen worden jij en de docent regelmatig geholpen door onderwijsassistenten. Zo is er in de lessen ook vaak aandacht voor jou alleen.


Stage

Als je de lessen op school volgt, ben je aan het leren en word je steeds wat wijzer. Daarnaast is ervaring in de praktijk ook erg belangrijk om uiteindelijk aan het werk te kunnen. Deze ervaring doe je op tijdens jouw stages. Op de stageplekken ga je wat je op school hebt geleerd in het ‘echt’ doen. Je ervaart dan zelf of je het werk ook echt leuk vindt. Zo niet, dan gaan we in overleg een andere stageplaats zoeken.

Jobcoach
De jobcoach helpt je bij jouw stage. Hij/zij zoekt samen met jou welke stage bij jou past en voert gesprekken met jou en je begeleider op de stageplek. Als jouw ouders een goede stageplaats weten, mogen zij dit ook doorgeven aan school. De jobcoach checkt altijd of jij de juiste begeleiding kunt krijgen op de stageplek. Zo zorgen we er samen voor dat jij zoveel mogelijk kunt leren op je stage. Dit is belangrijk, want alles wat je op je stage leert kun je later gebruiken voor een mooie baan.

Tijdens de stage oefen je in het ‘echt’ wat je op school hebt geleerd.

Interne stage
Je eerste stage loop je op school. Dat noemen we de interne stage. Je gaat bijvoorbeeld de conciërge helpen of werkt mee in de kantine of op de administratie. Zo oefen je in een echte en vertrouwde ­omgeving. Het is fijn om op een plaats te beginnen die je al kent. Met deze ervaring weet je straks ook beter waar je stage wilt lopen.

Voorbereidende externe stage (maatschappelijke stage)
De voorbereidende externe stage, ook wel de maatschappelijke stage genoemd, biedt jou de mogelijkheid om ervaring op te doen in het stagelopen buiten school. Daarnaast lever je een bijdrage aan de maatschappij. Je kunt hierbij denken aan stages bij andere scholen, zorg- en welzijnscentra, buurthuizen en activiteiten binnen de wijk.

Externe stage
Als jij er aan toe bent, ga je leren werken in een echt bedrijf. Je gaat dan extern stage lopen in een bedrijf of bij een instelling buiten de school. Wij helpen je daarbij. De jobcoaches zoeken samen met jou een externe stageplaats. Het moet een plek zijn die het beste past bij jouw talenten en passies en ook bij het praktijkvak dat je het meest interesseert. Daarna maken we een plan met doelen waar je tijdens je stage aan gaat werken. Regelmatig bespreek je samen met de mensen van school én het bedrijf hoe het gaat. Zo leer je stapje voor stapje. Ook ga je steeds meer uren stage lopen. Uiteindelijk kun je misschien wel blijven werken op je stageplaats, word je een werknemer in de organisatie en krijg je betaald voor wat je doet.

Goede relatie met bedrijven
We hebben een goede relatie met veel bedrijven. Dat is belangrijk, omdat jij daardoor meer stagemogelijkheden hebt. Ook werken we samen door middel van jongerenakkoorden. Dat zijn samenwerkingen tussen school en bedrijven op het gebied van horeca, detailhandel & logistiek, techniek, facilitair en groen, zodat jij meer kansen hebt op een goede en leuke baan.

Fijne samenwerkingen
Wij willen graag dat je straks na jouw schoolperiode een betaalde baan hebt, waar je met een glimlach naartoe gaat of waar je misschien nog verder gaat leren. Daarom zijn er verschillende TOP Academies opgericht en hebben we verschillende samenwerkingsprojecten. 

De TOP Academies zijn met verschillende bouwbedrijven (bouwtechniek), Binder & Van der Spek (groen), HAGO Zorg binnen het Erasmus MC en het Maasstad Ziekenhuis (facilitair), Verhage (horeca), De Bijenkorf (detailhandel & horeca), CSU (facilitair), ISS (facilitair & horeca) en SVO (detailhandel & horeca in de Markthal). 

We hebben daarnaast verschillende samenwerkingsprojecten, waaronder met Stedin (technische werkzaamheden bij bedrijven en bij mensen thuis) en met Domino’s (horeca). 


Diploma

En dan zit je opeens in de eindfase! Aan het einde van het laatste leerjaar kun jij jouw schoolcarrière afsluiten met het diploma Praktijkonderwijs. Je kunt daarna echt aan het werk of misschien wel gaan doorleren. De meeste leerlingen gaan na het praktijkonderwijs werken. Slechts een klein aantal van onze leerlingen gaat het entreetraject volgen.

De meeste leerlingen gaan na het behalen van het diploma Praktijkonderwijs werken.

Eindfase
In deze laatste fase op school bekijken we nog eens goed waar jouw beste kansen liggen. Dit gebeurt in overleg met onder andere je mentor, de ondersteuningscoördinator, de teamleider, de schoolmaatschappelijk werker van MEE Rotterdam, het Jongerenloket en eventueel ook met vertegenwoordigers van het mbo. Indien nodig kan het UWV of het WSPR (WerkgeversServicepunt Rijnmond) hierbij worden betrokken. Dit overleg noemen we het ketenoverleg. Ook bespreken we daarin hoe we je het beste kunnen helpen om een goede vervolgplek te vinden.

Klaar! 
Natuurlijk zijn we trots op je als je onze school verlaat en je kunt starten met een toffe baan of misschien gaat doorleren! Er is aan het eind van dat laatste schooljaar een feestelijke uitreiking van je diploma Praktijkonderwijs. Ook alle andere diploma’s en (branche)certificaten die jij hebt behaald, worden dan overhandigd.

Daarna houden we nog twee jaar contact met je om te kijken hoe het met je gaat. Als we je dan nog bij iets kunnen helpen, doen we dat natuurlijk met plezier.

Als je klaar bent met school mag je nog altijd bij ons binnenlopen. Het maakt niet uit hoelang je van school bent. Je blijft oud-leerling van HPC Rotterdam en wij blijven geïnteresseerd in hoe het met jou gaat.


Mbo niveau 1

Als mbo niveau 1 voor jou een goed vervolg lijkt en jij door kunt leren, moet je een aantal testen doen. Zo kom je te weten of je voldoet aan de gestelde toelatingseisen van het mbo niveau 1. Ook je toetsresultaten voor Nederlands en rekenen en je functioneren op je stageplaats en op school bepalen of je wel of niet wordt toegelaten tot mbo niveau 1, ook wel het entreetraject genoemd.

Entreetraject
Het entreetraject duurt minimaal één jaar. Je leert vaardigheden om als assistent ergens te gaan werken. Dat leren gebeurt op school en in de praktijk, net als bij het praktijkonderwijs. Ook voor het entreetraject kun je kiezen uit verschillende uitstroomrichtingen.

Als je het entreetraject op je eigen school gaat doen, blijf je in jouw vertrouwde omgeving en krijg je alle steun van je mentor en de jobcoaches. Samen bouwen we verder aan je toekomst.

Mbo niveau 1 op jouw school
Als je aan de toelatingseisen voldoet, kun je het entreetraject op een van de drie scholen van HPC Rotterdam doen. Wij werken voor deze opleiding samen met het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) voor mbo. Zo kun je bij ons op school blijven en toch doorleren. Na het behalen van een mbo-diploma op niveau 1 ga je aan het werk in een assisterende, ondersteunende functie. Sommige leerlingen krijgen in overleg met het ROC een positief advies om over te stappen naar een mbo niveau 2 opleiding.


Huisregels & afspraken


Lesrooster

Het rooster vertelt jou welke lessen je op een dag hebt en welke vakken je krijgt. Je hebt geen tussenuren op HPC Rotterdam.

Valt een les een keer uit, dan proberen we een andere docent voor die les in te zetten. Daarmee verkleinen we de kans op uitval.

Basisrooster
Aan het begin van het schooljaar krijg je je lesrooster. Dit noemen we het basisrooster en dat blijft het hele schooljaar zoveel mogelijk hetzelfde. Soms wijzigt er toch wat, bijvoorbeeld als je intern stage gaat lopen. We proberen alle wijzigingen zoveel mogelijk binnen het rooster te plannen, zodat je schooltijden hetzelfde blijven.

De wijzigingen en bijzonderheden staan ook altijd op de website.


Pauzes & schooltijden

Elk lesuur duurt tussen de veertig en vijftig minuten. Dit is per school verschillend. Tijdens elke lesdag heb je minimaal twee pauzes. Kijk voor de juiste lestijden van elke school op de pagina van die locatie.

Tijdens de pauze kun je lekker naar de kantine of naar het schoolplein om te voetballen of om even te kletsen.

De scholen zijn van maandag t/m vrijdag open van 8.00 uur tot 16.15 uur.


Schoolreglement

Om zo goed mogelijk te kunnen leren en presteren, is het nodig dat jij, je ouders en alle medewerkers van school in een prettige omgeving met elkaar om kunnen gaan. Hieronder lees je hoe we er voor zorgen dat we een fijne en veilige sfeer behouden.

Schoolreglement
Op school gelden afspraken en daar moeten we ons allemaal aan houden. Zo zorgen we ervoor dat de school voor iedereen een fijne plek is en blijft. Alle afspraken staan in het schoolreglement. Als je wilt, kun je dat reglement bij de schoolleiding opvragen. De belangrijkste afspraken staan ook verspreid in deze gids beschreven en je mentor bespreekt ze met jou en jouw klasgenoten.

Schoolcultuur
Wij vinden het belangrijk dat jij straks een zelfstandig en actief persoon bent die respectvol omgaat met anderen. Daarom leer je bij ons op school luisteren naar anderen, je mening geven, normen en waarden bepalen en leer je de democratische regels van de maatschappij te begrijpen. Dat leer je niet alleen in speciale lessen; het komt overal op school steeds weer naar voren.

Rechten en plichten
Wij werken hard om ervoor te zorgen dat ons onderwijs een hoge kwaliteit heeft. Daar heb je als leerling ook recht op; dat staat in de wet. Als leerling van onze school moet je zelf natuurlijk ook het één en ander doen. Dat zijn plichten. Eén van die plichten is dat je respect toont voor anderen. Dat vinden we heel belangrijk, daarom besteden we daar binnen en buiten de lessen veel aandacht aan. Goede omgangsvormen horen bij respect en zijn heel belangrijk voor als je later gaat werken bij een bedrijf of organisatie.
Welke rechten en plichten je als leerling precies hebt, staat in het leerlingenstatuut. Alle regels van dit leerlingenstatuut hebben we op school. Jij en je ouders kunnen dit op school lezen of op de website van onze scholen.

Sportkleding
Het is verplicht om tijdens de gymlessen geschikte sportkleding en sportschoenen te dragen. Iedere leerling wordt verwacht schone gymkleding (broekje, shirt en binnensportschoenen met witte zolen) bij zich te hebben voor de gymles. Als je geen juiste spullen bij je hebt, word je hier op aangesproken.


Rapporten, Magister & Profijt

Rapporten
Drie keer per jaar krijg je een rapport. Daarop staan alle vakken met de gemiddelde cijfers die je voor die vakken hebt behaald. Samen met je ouders kom je het rapport op school bespreken. Daarna wordt het door jou en je ouders getekend. Je rapportcijfers zijn geen verrassing voor je. Het hele jaar kun je je cijfers bekijken in het programma Magister.

Je cijfers zijn altijd te bekijken in Magister.

Magister
Magister is het systeem waarin wij allerlei gegevens verzamelen. Naast de cijfers die je haalt, staan daarin ook de dagen dat je afwezig was en kun je je huiswerk en schoolopdrachten bekijken. Je persoonlijke inloggegevens voor Magister krijgen jij en je ouders van school. Zo kunnen jullie overal via de schoolwebsite of met de app van Magister jouw gegevens bekijken.
De Magister-app is voor iPhones en iPads te downloaden via iTunes. Voor Android-apparaten is de app via de Google Play Store te downloaden. Beide versies zijn gratis.

Profijt
Alle docenten en leerlingen werken op school met Profijt. Dit is een online programma waarop jij en je ouders/verzorgers jouw Individueel Ontwikkelplan (IOP) kunnen inzien. Zo kun je jouw leerdoelen bekijken voor ieder vak. Daarnaast kun je zelf jouw leerdoelen beoordelen. Dat is wel zo fijn, want het gaat uiteindelijk natuurlijk allemaal om jou! Ook de docenten kunnen een waardering geven aan jouw leerdoelen. Het is belangrijk dat je regelmatig met je mentor in gesprek gaat over wat je wilt leren en hoe je dit wilt bereiken. Jouw mentor kan jou hierbij helpen.

In Profijt heeft iedere leerling ook een digitaal portfolio. Een portfolio is een overzicht van wat jij allemaal kunt en behaald hebt. Dit portfolio hou jij zelf helemaal bij. Vanaf de allereerste schooldag leer je waarom het portfolio zo belangrijk is en start je met het verzamelen van bewijzen. Doordat je gedurende je schooljaren veel nieuwe dingen leert, wordt jouw portfolio steeds verder gevuld met bewijzen van wat jij allemaal kunt en kent. In jouw laatste schooljaar wordt bepaald of jouw portfolio genoeg bewijzen bevat om het diploma Praktijkonderwijs te kunnen behalen. Ook daarna blijft je portfolio belangrijk, bijvoorbeeld als je op zoek gaat naar een baan. Als je van school af bent, kun je nog inzage houden in jouw portfolio en jouw behaalde bewijzen en certificaten.


Privacy & veiligheid

Je telefoonnummer en andere persoonlijke gegevens geven we niet zomaar door aan anderen. Daarvoor vragen we eerst jouw toestemming. Ook de telefoonnummers van je ouders en het personeel op school geven we niet zonder toestemming door. Als het nodig is om gegevens van jou aan mensen buiten de school door te geven, vragen we daarvoor altijd eerst schriftelijk toestemming aan je ouders.

Foto- en filmopnames
Voor onze website, schoolgids, nieuwsbrieven en brochures worden tijdens het schooljaar soms foto- en filmopnames gemaakt. Deze opnames zullen alleen met schriftelijke toestemming van jou en je ouders worden gebruikt. Wanneer je je op één van onze scholen komt inschrijven, teken je met je ouders een verklaring waarin staat of je wel of niet op de foto of video wilt. Hier wordt op school vervolgens rekening mee gehouden.

Social media
Binnen onze school gaan we netjes en respectvol met elkaar om. Iemand kwetsen keuren we af. Ook op social media, zoals op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en WhatsApp, gedraag je je netjes en respectvol zodat iedereen met plezier naar school kan blijven komen.

Schoolveiligheidsplan
Alle scholen van HPC Rotterdam hebben een duidelijk veiligheidsbeleid. In het veiligheidsplan staan alle aspecten beschreven die te maken hebben met de sociale, psychische en fysieke veiligheid van onze leerlingen. Elke locatie heeft een medewerker die verantwoordelijk is voor en actief bezig is met het veiligheidsbeleid. Het interne ondersteuningsteam heeft samen met de mentoren een centrale rol binnen de school. 

Het schoolveiligheidsplan is samen met de gemeente, de politie en Bureau Leerplicht opgesteld en ligt bij de schoolleiding. Een aantal van onze medewerkers hebben een diploma BHV en EHBO. Zij weten wat er moet gebeuren als zich op school iets ernstigs voordoet. Ook worden de schoolgebouwen regelmatig door de brandweer gecontroleerd op brandveiligheid en houden we elk jaar een ontruimingsoefening.


Verzekering

We hebben voor alle leerlingen een ongevallenverzekering en aansprakelijkheidsverze­kering afgesloten. Dit is een aanvullende verzekering die medische kosten dekt wanneer je lichamelijk letsel oploopt tijdens de reis van of naar school, het verblijf op school of op je stageplaats of tijdens een excursie of schoolreis.

Diefstal en schade
Spullen die voor jou veel waarde hebben, kun je beter thuis laten. De school is niet aansprakelijk voor diefstal, vermissing of beschadiging van je persoonlijke eigendommen. Het meenemen naar school van een mobiele telefoon, laptop, tablet en andere waardevolle spullen is daarom voor eigen risico. Je bent er zelf verantwoordelijk voor. Pas altijd goed op alles wat van jou is en berg het goed op. Wanneer je spullen van anderen beschadigt, moet je die schade vergoeden. Als je met opzet spullen beschadigt of steelt, wordt dat geregistreerd en besproken met je ouders. Daarnaast kunnen we de politie inschakelen.


Afwezigheid & verzuimbeleid

Misschien ben je een keer ziek, moet je een keer naar de tandarts of kun je niet naar je stage. Hieronder lees je de afspraken over wat jij en jouw ouders of verzorgers moeten doen en wat wij zullen doen. Dit is vastgelegd in ons verzuimbeleid.

Naar de doker, ziek of blessure
Als je niet op tijd op school kunt zijn doordat je een medisch bezoek hebt, moet je dat van te voren aan school doorgeven. Een medisch bezoek is als je een afspraak hebt bij bijvoorbeeld de huisarts, de tandarts, de orthodontist of in het ziekenhuis. Dit is wat jij en je ouders of verzorgers moeten doen:

Als je niet op school komt en we niet weten waarom, maken we ons zorgen om je en bellen we je ouders op.

Heb je een blessure en kun je niet gymen? Laat je ouders of je huisarts dan een briefje schrijven. Geblesseerde leerlingen zijn wel altijd bij de gymles aanwezig, behalve als de gymnastiekdocent tegen je heeft gezegd dat dat niet hoeft.

Te laat
Als je een keer te laat op school komt, ga je eerst naar de receptie. Daar haal je een te-laat-briefje. Daarmee kun je alsnog naar je les. Wanneer je van tevoren weet dat je niet op tijd op school of op stage kunt zijn, moeten je ouders/verzorgers dit aan school doorgeven. Als je op die dag stage loopt, moet jij zelf je stagebedrijf op de hoogte stellen dat je later aanwezig bent.

Wij nemen contact op met je ouders/verzorgers als je regelmatig te laat komt. Er kunnen dan maatregelen volgen, zoals het inhalen van de gemiste tijd. Als je te vaak te laat komt, moeten wij hier een melding van maken bij Leerplicht. De Leerplicht van de gemeente Rotterdam doet ook aanwezigheidscontroles op school.

Spijbelen
Wij houden bij of je wel of niet aanwezig bent op school en op je stageplek. Dat moeten we doen volgens de Leerplichtwet, anders krijgen wij straf. Daarom hebben we een bericht van je ouders nodig als je niet naar school of naar stage kunt komen. Als je afwezig bent zonder dat je ouders iets hebben laten weten, zijn wij wettelijk verplicht om dat te melden bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). DUO geeft deze melding door aan Bureau Leerplicht van de gemeente waarin jij woont. In Magister registreren we je afwezigheid. Jij en je ouders/verzorgers kunnen jouw afwezigheid bekijken in Magister.

Melding bij de leerplichtambtenaar
Elke gemeente heeft een leerplichtambtenaar. Dat is iemand die controleert of de leerlingen en de school zich aan de Leerplichtwet houden. We moeten het bij de leerplichtambtenaar melden als je:

Ook als we ons op school zorgen maken over je afwezigheid, zonder dat de hierboven genoemde regels worden overtreden, moeten we dat melden.


Klachten

Hoewel wij er alles aan doen om te zorgen dat jij je goed voelt op school, kan het gebeuren dat jij of je ouders/verzorgers ontevreden of bezorgd zijn. Wij willen dan graag weten wat er speelt. Dit geldt natuurlijk ook als het wel goed gaat, maar zeker ook wanneer het niet goed gaat.

Klacht bespreken met mentor of schoolleiding
Misschien ben jij of zijn je ouders/verzorgers het niet eens met iets wat zich op school voordoet. Dit kun je dan het beste eerst met je mentor of met een betrokken docent bespreken. Als dat niet voldoende is, kun je een klacht indienen bij de schoolleiding. We doen bij de behandeling van je klacht ons best om een oplossing te vinden die voor iedereen het beste is.

Klacht bij bestuur of landelijke commissie
Als jij of je ouders/verzorgers het oneens zijn met de afhan­deling van de klacht door de schoolleiding, kan de klacht worden ingediend bij het College van Bestuur van de school of bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.

Wanneer jij of je ouders/verzorgers een klacht bij het bestuur van de school indienen, kun je nadat je de beslissing van het bestuur hebt ontvan­gen, de klacht alsnog bij de Landelijke Klachten­commissie indienen.

Vertrouwenspersonen
Voordat jij of je ouders een klacht indienen bij het Bestuur of bij de Landelijke Klachtencommissie is het altijd mogelijk om contact op te nemen met een van de vertrouwenspersonen van de Stichting LMC Voortgezet Onderwijs. De vertrouwenspersonen zijn het aanspreekpunt voor klachten en bekijken of er via bemiddeling een oplossing voor je probleem te vinden is. Ook kunnen de vertrouwenspersonen jou of je ouders begeleiden bij het indienen van een klacht.

De vertrouwenspersonen van LMC zijn:

De vertrouwenspersonen zijn telefonisch te bereiken via 088 562 86 87. Er volgt een keuzemenu, waarna de lijn direct wordt doorverbonden met mevrouw Külcü of de heer Akkerman.

Contactgegevens bestuur
College van Bestuur van de Stichting LMC Voortgezet Onderwijs
Postbus 3081
3003 AB Rotterdam

Contactgegevens Landelijke Klachtencommissie
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht

De tekst van de klachtenregeling ligt bij de schoolleiding en kun je daar bekijken. Dat kan ook hier via de website van de Stichting LMC Voortgezet Onderwijs.

Vertrouwensinspecteurs
Bij de Inspectie van het Onderwijs werken vertrouwensinspecteurs. Wanneer je op school te maken krijgt met ernstige gebeurtenissen, zoals lichamelijk geweld, grove pesterijen, seksuele intimidatie, seksueel misbruik, extremisme of radicalisering kun je dat voorleggen aan een vertrouwensinspecteur. Een vertrouwensinspecteur kan jou informeren en adviseren. Ook kan hij of zij jou en je ouders/verzorgers begeleiden bij het indienen van een formele klacht en bij het doen van aangifte. De vertrouwensinspecteurs zijn op werkdagen tijdens kantooruren te bereiken via het Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs.

Het telefoonnummer van het Centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs is 0900 111 31 11 (lokaal tarief).


Kalender


Verlof aanvragen

Je mag schooldagen niet missen. Toch zijn er bepaalde uitzonderingen waarbij je vrij kan vragen. Een aanvraag voor extra vrije dagen moet altijd schriftelijk bij de schoolleiding worden gedaan. Wil je het aanvraagformulier direct downloaden? Dat kan via onderstaande links.

Aanvraagformulier voor minder dan 10 dagen

Aanvraagformulier voor meer dan 10 dagen

Zie voor meer info: extra verlof voor leerplichtingen


Vakanties & vrije dagen

Vrij zijn is fijn, zeker als je hard hebt gewerkt. Hieronder vind je het overzicht van vakanties en bijzondere dagen.

Eerste schooldag na de zomervakantie22 augustus 2023
Herfstvakantie16 oktober 2023 tot en met 20 oktober 2023
Kerstvakantie22 december 2023 tot en met 7 januari 2024
Voorjaarsvakantie19 februari 2024 tot en met 23 februari 2024
Goede Vrijdag29 maart 2024
Tweede Paasdag1 april 2024
Meivakantie29 april 2024 tot en met 12 mei 2024
Hemelvaartsdag9 mei 2024
Vrijdag na Hemelvaartsdag
Tweede Pinksterdag20 mei 2024
Zomervakantie11 juli 2024 tot en met 25 augustus 2024

Belangrijke data

Op de onderstaande data worden activiteiten georganiseerd voor onze leerlingen. Vlak voor de activiteiten worden ouders/verzorgers en leerlingen ook altijd nog apart geïnformeerd door de school.

Andere data voor activiteiten worden gedurende het schooljaar op deze pagina bijgewerkt. 


Vrije tijd

Op school leren we jou hoe je zelfstandig je vrije tijd kunt indelen. We steunen je graag hoe je goed met je vrije tijd omgaat. Misschien vind je het leuk om creatieve of leerzame dingen te doen. Op school organiseren we veel (culturele) activiteiten. Dat geeft jou de kans om allerlei verschillende hobby’s te ontdekken. Soms maak je kennis met leuke activiteiten tijdens de les. Op andere momenten kun je meedoen aan activiteiten na schooltijd, zoals spelen in een brassband, voetballen, streetdances of schilderen. Als jij zelf een leuk idee hebt voor zo’n activiteit, kun je dat op school laten weten. Dan bekijken we samen of dat mogelijk is.


Werkweek & uitstapjes

Werkweek
In het eerste leerjaar ga je op werkweek. De meeste leerlingen vinden dit het leukste moment van hun schoolcarrière. Je gaat een aantal dagen naar een mooie locatie buiten Rotterdam. In het jaaroverzicht dat je aan het begin van het schooljaar op de school krijgt, kun je zien wanneer de werkweek gepland staat. De werkweek hoort bij ons vaste onderwijsaanbod. Het is verplicht om daaraan mee te doen. Er moet van alles voorbereid en geregeld worden voordat de werkweek van start kan gaan. Als je het fijn vindt, kan je mentor je daarbij helpen.

Uitstapjes
Naast de werkweek maken we elk jaar ook andere leuke uitstapjes waar je van alles kunt leren, zoals een bezoek aan een museum, een voorstelling of een optreden.

Schoolreis en activiteitenweek
Er wordt een schoolreis en een activiteitenweek georganiseerd. Dit hoort bij de lessen en het is altijd erg leuk om hier aan deel te nemen. De schoolreis is een extra activiteit. Als je mee wilt, vragen we om een vrijwillige ouderbijdrage.

Als er een reden is waardoor je niet mee kunt op werkweek of naar een ander uitje, moeten je ouders/verzorgers daar vooraf schriftelijk toestemming voor vragen bij de schoolleiding.

Actief
Lichaamsbeweging is goed voor je. Je krijgt bij ons op school daarom bijna elke week gym- en (soms) fitnesslessen. Ook kun je meedoen aan diverse sporten. Je kunt in een schoolteam meedoen aan wedstrijden tegen andere scholen. Samen met je schoolgenoten strijd je zo om het beste team van Rotterdam te worden, bijvoorbeeld met basketbal, voetbal, honkbal of dansen. Verder organiseren we elk jaar twee gezamenlijke sportdagen: één sportdag voor alle leerlingen van HPC Rotterdam en één sportdag voor alle praktijkscholen uit Rotterdam. Daarmee kun je met je schoolgenoten mooie ­bekers winnen!

Feest
We houden op school ook van een feestje. Elk jaar organiseren we een paar feesten, bijvoorbeeld een swingende disco, een vrolijk paasontbijt en gezellige kerstactiviteiten. De schoolfeesten worden georganiseerd door leerlingen en personeelsleden van de scholen. Misschien heb jij een goed idee? Neem dan contact op met de leerlingenraad.


Leerlingbegeleiding


Jouw leerdoelen

Op school werk je op jouw eigen niveau aan je leerdoelen. Daarom maken we hier samen een programma voor. Dat doen we op twee manieren. Je maakt een plan voor waar je wilt staan als je klaar bent met school (dit noem je een OPP, Ontwikkelingsperspectiefplan) en hoe je daar gaat komen (dit noem je een IOP, Individueel Ontwikkelplan). Jouw mentor, docenten en begeleiders helpen je om de eindstreep goed te behalen.

Jouw einddoel
Zodra je bij ons op school komt, wordt er een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voor je gemaakt.  In dit plan staan alle belangrijke gegevens van jou in één document. Dit plan vertelt ook waar je nu staat en wat we denken dat je kunt bereiken als je klaar bent met school. Jouw einddoel wordt het uitstroomprofiel genoemd. Het plan bespreken we met jou en je ouders/verzorgers. Ieder schooljaar wordt het plan aangevuld door jouw mentor en docenten. Als het nodig is, stellen we jouw plan in overleg bij.

Individueel Ontwikkelplan
Samen met je mentor maak je jouw Individueel Ontwikkelplan (IOP). Je bespreekt met je mentor wat je wilt leren en hoe je dat gaat aanpakken. Je Individueel Ontwikkelplan geeft je een overzicht van jouw leerdoelen en helpt jou om je te ontwikkelen. Soms kan het gebeuren dat je sneller aan je leerdoelen werkt of dat zaken veranderen. Daarom bekijken we minstens drie keer per jaar jouw IOP, samen met jou en je ouders/verzorgers. Tussendoor passen jouw mentor, je docenten, je jobcoach en jijzelf jouw plan ook aan. Zo weet je zelf hoe ver je bent en kunnen we je op school extra helpen waar jij dat nodig hebt. Met jouw plan werk je steeds op niveau aan je doelen. Er wordt bij het maken van het plan rekening gehouden met je passies, talenten, interesses, mogelijkheden en behoeften.


Passend onderwijs

Vanaf 1 augustus 2014 is de Wet Passend onderwijs ingegaan. Passend onderwijs betekent dat leerlingen zoveel mogelijk naar een ‘gewone’ school gaan, ook als ze extra hulp nodig hebben. Pas als alles er aan is gedaan en het toch niet goed lukt op school kan een leerling verwezen worden naar het speciaal onderwijs.

Zorgplicht
Passend onderwijs betekent dat alle scholen in Nederland zorgplicht hebben voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. HPC Rotterdam heeft ook zorgplicht. Om aan de zorgplicht te kunnen voldoen, zijn wij aangesloten bij het samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs in Rotterdam, dat Koers VO heet.

Ondersteuning
Als jij een leerling bent die extra ondersteuning nodig heeft, kun je bij ons terecht. Wij kunnen bijvoorbeeld ons lesmateriaal voor je aanpassen. Welke extra ondersteuning je bij ons op school nog meer kunt krijgen, staat beschreven in ons ondersteuningsprofiel. Je kunt dat profiel op school en op de schoolsite lezen. De zaken waarbij jij extra ondersteuning nodig hebt, staan verwerkt in je OPP en IOP. Zo weten alle medewerkers van de school waar jij extra hulp bij nodig hebt en hoe zij dit het beste kunnen doen. Jouw mentor is het eerste aanspreekpunt op school. Zodra jouw mentor denkt dat er gespecialiseerde hulp nodig is om jou goed te kunnen begeleiden, zal hij of zij het interne ondersteuningsteam inschakelen. In dit team zitten verschillende mensen die veel kennis hebben over allerlei hulpvragen.

Overstappen
Wanneer het intern ondersteuningsteam concludeert dat het voor jou en jouw ontwikkeling beter is om naar een speciale school te gaan, vragen wij in samenspraak met je ouders/verzorgers een toelaatbaarheidsverklaring voor een dergelijke school aan en gaan we met Koers VO op zoek naar een plek die goed bij jou past. Natuurlijk doen we alles in overleg met jou en jouw ouders/verzorgers. Tot de tijd dat er een passende plek is gevonden, blijven wij verantwoordelijk voor jou. We denken samen na over een passende, tijdelijke oplossing als dit nodig is. Zodra er een toelaatbaarheidsverklaring is afgegeven en er plek is op een andere school, kun je van onze school overstappen naar een school voor speciaal onderwijs. Deze andere school neemt dan de zorgplicht van ons over.

Ouders
Uiteraard ondersteunen we ook je ouders/verzorgers. Een goede relatie tussen je ouders/verzorgers en school is onmisbaar om passend onderwijs voor jou te realiseren. We zullen je ouders daarom steeds zo goed mogelijk informeren en betrekken bij alle gesprekken die we voeren over je toekomst. We willen het allerbeste voor jou, dus ook voor je ouders/verzorgers.

Meer informatie over passend onderwijs is verkrijgbaar via:
Onderwijszorgloket Koers VO
010 484 25 76
info@onderwijszorgloket-koersvo.nl
www.koersvo.nl


Ondersteuning

Het kan zijn dat je ergens speciale hulp of begeleiding bij nodig hebt die je mentor niet kan bieden. Jouw mentor bespreekt dit dan met het intern ondersteuningsteam van de school.

Het intern ondersteuningsteam bestaat uit:

Het intern ondersteuningsteam komt elke week bij elkaar voor een schoolondersteuningsoverleg (SOT). In dat overleg worden de leerlingen besproken die extra hulp nodig hebben en wordt bekeken hoe dit het beste geregeld kan worden. Soms kan die hulp op school worden gegeven, maar het kan ook zijn dat het soms beter is om naar een hulpverlener buiten de school te gaan.

Elke locatie heeft een ondersteuningsplan. Dit is ter inzage aanwezig op de locaties. Indien jij of je ouders het ondersteuningsplan in willen zien, kunnen jullie een verzoek per e-mail sturen. Het ondersteuningsplan wordt dan per mail toegestuurd. Het ondersteuningsplan van HPC Rotterdam is gebaseerd op het ondersteuningsplan van LMC Rotterdam.


Zorgadviesteam

Misschien heb je wat meer zorg en hulp nodig bij het leren of bij persoonlijke zaken. Dat kan voor een korte periode zijn of voor zolang als dat je bij ons op school zit. In een periode dat je het moeilijk hebt, kijken we of we dit met de mentor of het intern ondersteuningsteam van school kunnen oplossen. Als dit niet lukt, schakelen we het Zorgadviesteam (ZAT) in. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je regelmatig vecht, vaak spijbelt of veel ziek bent.

Zorgadviesteam (extern ondersteuningsteam)
Wij kunnen de hulp inschakelen van een netwerk van deskundigen, die samen het Zorgadviesteam (ZAT) vormen. Naast de mensen van het ondersteuningsteam bestaat het ZAT uit de schoolverpleegkundige, de leerplichtambtenaar, de wijkagent en andere hulpverlenende instanties. Voordat we met het ZAT in gesprek gaan, vragen we jou en je ouders/verzorgers schriftelijk toestemming om voor jou advies aan het ZAT te vragen. Zodra we die toestemming hebben, bespreken we met de ZAT-deskundigen wat er gedaan moet worden om je te helpen en wie dat het beste kan doen. Daar is een speciaal protocol voor wat je kunt vinden op de website van de school.


Coachgesprek

Elk schooljaar heb je regelmatig een coachgesprek met je mentor. Je bespreekt dan hoe het met jou gaat, hoe je resultaten op school zijn, waar je trots op bent en waar je nog aan wilt of moet werken. De afspraken hierover leggen we vast in jouw Individueel Ontwikkelplan (IOP).

Het is fijn om te weten wat goed gaat en waar je nog aan moet werken.


Organisatie


Onderdeel van LMC

Stichting LMC Voortgezet Onderwijs biedt interconfessioneel en algemeen bijzonder onderwijs aan in Rotterdam. Binnen de 23 vestigingen met bijna 9.000 leerlingen en ruim 1.200 personeelsleden zijn alle onderwijsniveaus vertegenwoordigd, van praktijkonderwijs tot en met vwo.

HPC Rotterdam telt drie praktijkscholen:

Deze drie scholen van HPC Rotterdam werken samen en de informatie in deze schoolgids gaat daarom over alle drie de scholen. Elke school is anders, maar toch lijken ze ook op elkaar. Iedere school van HPC Rotterdam heeft ongeveer 200 leerlingen.

De samenwerking van de drie praktijkscholen zorgt ervoor dat wij onderling kennis en medewerkers uitwisselen. Daarnaast is ons aanbod van stagemogelijkheden groter en kunnen wij extra praktijkonderdelen aanbieden binnen de drie scholen. Ook bestaat de mogelijkheid dat leerlingen op verzoek uitgewisseld kunnen worden.


Missie & visie

HPC Rotterdam ontleent haar missie in de eerste plaats aan de missie van LMC VO. Deze missie geeft aan dat zij werkt op basis van een interconfessionele en algemeen bijzondere grondslag. LMC VO biedt onderwijs dat goed aansluit op het ontwikkelingsniveau van haar leerlingen en stelt hen in staat een eigen plaats te verwerven in de maatschappij. Zij streeft naar het hoogste leerrendement voor iedere leerling.

LMC-VO streeft er niet alleen naar om het beste uit haar leerlingen te halen, maar past haar principes ook toe op haar personeel. Ook medewerkers worden gestimuleerd om hun talenten te verzilveren. Voortdurende educatie staat hoog in het vaandel.

Een uitgebreide versie van de missie en visie is na te lezen op https://www.lmc-vo.nl/over-ons/missie-en-visie

Missie en visie HPC Rotterdam

HPC Rotterdam stelt als visie dat de jongeren, na het doorlopen van het praktijkonderwijs, zelfstandig en volwaardig kunnen participeren in de maatschappij. Zij zijn in staat zelfstandig te wonen, te werken, hun vrije tijd zinvol te besteden en zij zijn een volwaardig deelnemer in de samenleving. Om dit te kunnen, moeten de jongeren zowel algemene (sociale) vaardigheden als beroepsspecifieke vaardigheden ontwikkelen.

HPC Rotterdam gaat uit van de talenten van de jongeren en daagt hun uit de eigen mogelijkheden van zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid en zelfredzaamheid te ontwikkelen en volledig te leren gebruiken.

HPC Rotterdam realiseert haar visie door systematisch en doelgericht te werken aan individuele leertrajecten. Vanuit onze missie voeren wij gesprekken met de jongeren om te bepalen wat iedere jongere nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Daarnaast hebben wij oog voor wat de maatschappij van mensen en jongeren vraagt. Op basis daarvan stemmen wij ons onderwijs af op de huidige eisen voor een volwaarde deelname aan de samenleving. Om ervoor te zorgen dat de jongeren optimaal leren en presteren, richten alle medewerkers van HPC Rotterdam het leerproces zo effectief, uitdagend, stimulerend en betekenisvol mogelijk in. Daarvoor is het nodig stapsgewijs haalbare doelen te formuleren en manieren te vinden om die doelen te bereiken.

HPC Rotterdam is een netwerkschool. Wij staan open voor de wereld buiten de school. Waar nodig betrekken de scholen hier externe partijen bij, zoals gemeenten en deskundigen, en zetten wij ons proactief in om het beleid passend te houden. Daarnaast blijven wij in gesprek met de omgeving; met werkgevers, met ouders en met maatschappelijke organisaties om zicht te krijgen op wat de leerling nodig heeft om in de maatschappij te kunnen (blijven) functioneren. En we dragen op deze manier de zorg dat de jongeren goed terecht komen.


Directie & management

HPC Rotterdam bestaat uit drie locaties. Hieronder staan de contactgegevens van de leiding per school.

HPC Zuidwijk
Nienke van der Lugt (locatiedirecteur): nvanderlugt@lmc-vo.nl

Telefoonnummer: 010 297 45 80

HPC Charlois
Ellen Wesdorp (locatiedirecteur): ewesdorp@lmc-vo.nl
Ainho Vehmasto (teamleider): avehmasto@lmc-vo.nl

Telefoonnummer: 010 429 49 46

HPC Centrum
Jessica Jansen (locatiedirecteur): jjansen@lmc-vo.nl

Telefoonnummer: 010 436 28 21

Scholengroep HPC Rotterdam
Jamie Visser (directeur scholengroep): jvisser@lmc-vo.nl

Telefoonnummer: 06 33 90 83 24


Het bestuur
De drie scholen van HPC Rotterdam zijn onderdeel van Stichting LMC Voortgezet Onderwijs.

Bezoekadres:
LMC VO
Linker Rottekade 292
3034 CV Rotterdam

Postadres:
LMC VO
Postbus 3081
3003 AB Rotterdam

Telefoonnummer: 010 436 67 66
info@lmc-vo.nl
www.lmc-vo.nl


Samenwerking

Met de organisaties, overheid, instellingen en bedrijven in de omgeving hebben we goede contacten. Dat is fijn, want de buurt is belangrijk voor ons. Daarom willen wij ook graag iets voor de buurt betekenen. Zo verzorgen leerlingen weleens muzikale optredens in een buurthuis, bijvoorbeeld tijdens een nieuwjaars­receptie.

HPC Rotterdam werkt verder actief samen met KoersVO, het samenwerkingsverband van schoolbesturen in de regio Rotterdam. Naast deelname van diverse leden van het schoolbestuur van LMC Rotterdam en het stafbureau leveren de scholen van HPC Rotterdam mens- en denkkracht aan KoersVO. Tevens maken wij deel uit van FOKOR.

Overige samenwerkingen zijn er met de deelnemers van het Convenant Arbeidstoeleiding Rotterdam, waar wij onder andere de voorzitter aan leveren, de gemeente Rotterdam in het kader van Arbeidstoeleiding, Learn2Work en diverse Jongerakkoorden (TOP Academies).


Leerlingenraad

School is er voor de leerlingen. Daarom vinden we het belangrijk dat de leerlingen betrokken worden bij alles wat op school speelt. Jij weet als leerling heel goed wat je nodig hebt of wat beter kan. Als je ideeën of wensen hebt, kun je die natuurlijk altijd aan je mentor vertellen.

Je kunt ook actief over zulke zaken meedenken, praten en meebeslissen in de leerlingenraad. De leerlingenraad bestaat uit een groep leerlingen, waarin alle klassen zijn vertegenwoordigd. Zij denken samen met een docent mee over alles wat met school te maken heeft. Zij helpen bijvoorbeeld bij het opzetten van een schoolfeest voor de drie praktijkscholen in een gave discotheek, maar denken ook mee over de verkoop van lekkere en gezonde spullen in de kantine. Schoolregels, wensen en klachten van medeleerlingen worden ook door de leerlingenraad behandeld. Leerlingen in de leerlingenraad worden dus bij veel beslissingen betrokken en kunnen advies geven aan de schoolleiding en de docenten. Als je ook in de leerlingenraad wilt, kun je je aanmelden door een e-mail te sturen naar de locatiedirecteur of teamleider van je school. Je kunt dit natuurlijk ook aangeven bij je mentor.


Locaties

HPC Rotterdam bestaat uit drie locaties: twee locaties op Rotterdam-Zuid en één locatie in het centrum van Rotterdam. Per school gelden soms afwijkende regels en afspraken.


HPC Centrum

HPC Centrum is een school voor praktijkonderwijs. Dit onderwijs is bedoeld voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar die ondersteuning nodig hebben bij het leren. Onze leerlingen krijgen les op hun eigen niveau. In alle lessen wordt er lesgegeven in niveaugroepen. De school bereidt jou voor om zelfstandig deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Elke leerling heeft talent of aanleg en wil dat laten zien.  School wil jou helpen bij het ontdekken en ontwikkelen van jouw talenten. Elke klas heeft een eigen mentor. De mentor stimuleert de werkhouding en geeft advies bij het maken van keuzes. Voor iedere leerling wordt een passende leerroute samengesteld. Dit is noodzakelijk, want iedere leerling is anders en beschikt over andere vaardigheden en talenten. Leerlingen starten bij ons in het eerste leerjaar. Met de adviezen van de basisschool en de uitkomsten van de gesprekken en de toetsen en testen zoeken wij het uitstroomtraject dat het beste bij jou past. Het kan ook zijn dat een leerling instroomt in een hoger leerjaar vanuit een andere school. Ook dan gaan we op zoek naar een passend uitstroomtraject op basis van de adviezen van de vorige school, gesprekken met jou en je ouders/verzorgers en de toetsen en testen die je maakt.

Praktijkvakken
Gedurende het gehele schooljaar kijken we of jij op jouw plek zit. We verzorgen op onze school vier praktijkvakken: Detailhandel & Logistiek, Horeca, Techniek en Facilitair. Aan het eind van het eerste jaar kies je met welke twee praktijkvakken je verder wilt. Aan het einde van het derde jaar maak je een keuze voor je uitstroomrichting. Elke uitstroomrichting heeft een eigen aanpak die zo goed mogelijk aansluit bij jouw mogelijkheden.

Diploma’s & (branche)certificaten
Binnen het praktijkonderwijs besteden we aandacht aan wonen, werken, vrije tijd en burgerschap. Wij bieden jou de mogelijkheid om erkende diploma’s te behalen voor verschillende vakken, zoals Nederlands, rekenen/wiskunde, Engels en burgerschap. Ook kun je erkende branchecertificaten behalen, zoals VCA, heftruck rijden, lassen, werken in de winkel, werken in het magazijn, baliemedewerker en werken in de keuken.

Stages
Stages spelen een zeer belangrijke rol in ons onderwijs. Tijdens jouw stages oefen je wat je hebt geleerd op school en wat je nog meer wil en moet leren. De opbouw van de stages ziet er zo uit:

Tijdens al je stages word je begeleid door de jobcoaches van school. Hij/zij gaat met jou in gesprek om een leuke stage voor je te zoeken en komt regelmatig bij je op stagebezoek om te kijken hoe het met je gaat. Je bespreekt je stage-leerdoelen met je jobcoach. Je kunt verschillende certificaten behalen voor het succesvol doorlopen van je stages. 

Samenwerking
Sinds 2015 zijn er intensieve samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven. Deze samenwerkingsprojecten en TOP Academies vergroten de kans op een betaalde baan. Op school en op de stageplekken kunnen leerlingen erkende diploma’s en certificaten behalen. De ervaring die leerlingen opdoen bij alle stages kan leiden tot een passende betaalde baan. In het vijfde leerjaar wordt er een geleidelijke overstap gemaakt van stage naar werk. Hier spelen onze eigen jobcoaches een belangrijke rol in. Nadat je klaar bent met school blijven we je nog minimaal twee jaar volgen en/of begeleiden. Je kunt ook altijd zelf nog contact opzoeken met je oude jobcoach of met een medewerker van school als je vragen hebt of iets wilt bespreken.

Uitstroom
In het schooljaar 2021-2022 was onze uitstroom als volgt:

Onderwijstijd
Scholen voor praktijkonderwijs moeten aan elk leerjaar minimaal 1000 klokuren onderwijs verzorgen. 

De gemaakte klokuren in schooljaar 2022-2023 waren:

Geen tussenuren
Tussenuren hebben we niet op school. Als een docent ziek of afwezig is, vervangt een andere docent dit lesuur. Dit kun je op school zien op de roosterschermen in de hal en in de kantine. Lesuitval wordt op deze manier zoveel als mogelijk beperkt.

Lestijden

1e uur

08:10 – 08:30 uur (mentorkwartier)

2e uur

08:30 – 09:20 uur

3e uur

09:20 – 10:10 uur

Pauze

10:10 – 10:25 uur

4e uur

10:25 – 11:15 uur

5e uur

11:15 – 12:05 uur

Pauze

12:05 – 12:35 uur

6e uur

12:35 – 13:25 uur

7e uur

13:25 – 14:15 uur

Pauze

14:15 – 14:30 uur

8e uur

14:30 – 15:20 uur

9e uur

15:20 – 16:10 uur


Roosterwijzigingen
Alle lessen worden verzorgd volgens een rooster dat het gehele schooljaar hetzelfde blijft. Soms zijn er wel eens wijzigingen, bijvoorbeeld doordat er culturele of buitenschoolse activiteiten worden georganiseerd.

Wanneer er roosterwijzigingen zijn door onverwachte oorzaken of door oorzaken die bij ons al bekend waren, is dit terug te vinden in Magister. Het is daarom belangrijk dat jij en je ouders/verzorgers dit vaak checken. Ook kan het zijn dat je een brief mee naar huis krijgt. Als het eerste lesuur uitvalt, ontvangen jij en je ouders/verzorgers telefonisch een bericht. We proberen in alle gevallen de les op te laten vangen door een andere docent. 

Programma van Onderwijs
Op HPC Centrum werken we constant gewerkt aan het ontwikkelen en verbeteren van de  onderwijsprogramma’s voor de leerlingen. Hiervoor bestaan diverse werkgroepen. Binnen deze werkgroepen werken docenten en onderwijsassistenten samen aan het ontwikkelen en aanpassen van programma’s door de PDCA te hanteren. PDCA staat voor Plan – Do – Check – Act en betekent simpelweg dat iets eerst goed wordt voorbereid en uitgewerkt, het daarna wordt uitgewerkt en tot slot alles wordt geëvalueerd. Met deze evaluatiepunten kijken we wat er aangepast moet worden en/of hoe het programma nóg beter gemaakt kan worden. 

Vakken
Naast de praktijkvakken krijg je in het eerste leerjaar nog meer vakken aangeboden, namelijk Nederlands, Engels, rekenen, cultuur & maatschappij, loopbaanoriëntatie, gym en fitness, ICT, sociale vaardigheden en beeldende vorming. Bij alle vakken werk je op je eigen niveau. Je wordt aan het begin van het schooljaar ingedeeld in een niveaugroep. Zo kun je leren op jouw eigen tempo en op jouw eigen niveau. Bij iedere les zijn minimaal twee verschillende niveaugroepen.

Aan het begin van het eerste leerjaar krijg je Rots & Water. Tijdens deze lessen leer je hoe je voor jezelf op moet komen, hoe je je zelfverzekerder kunt voelen en hoe je goed kunt samenwerken. Ook krijg je in het eerste leerjaar seksuele weerbaarheidstrainingen. Jongens en meisjes krijgen dit apart van elkaar. Het is daarnaast ook mogelijk om de ART-training te volgen. Deze training is alleen voor leerlingen die hiervoor opgegeven worden of die dit zelf graag willen volgen. Je leert tijdens deze training hoe je om kunt gaan met je boosheid en hoe je je woede en je boze emoties onder controle kunt houden.

Teach like a champion
Op HPC Centrum werken we volgens Teach like a champion. Dit houdt in dat de docenten verschillende technieken toepassen om de lestijd en de leswisselingen zo goed en volledig mogelijk te benutten. Voorbeelden van deze technieken zijn het geven van een hand aan de docent als je het lokaal binnenkomt en verlaat, de begintaak, 100%, ‘weet niet geldt niet’ en bliksembeurten.

Lesplanner
Alle docenten maken een lesplanner als voorbereiding op de les. Op de lesplanner staat aangegeven in welke niveaugroep jij zit, wat je tijdens de les gaat leren en wat je gaat maken of doen. Ook staat er op je lesplanner aangegeven wat je kunt doen als je klaar bent met je opdrachten.

Veiligheidsbeleid
Op onze school vinden we veiligheid erg belangrijk, zowel voor al onze leerlingen als voor alle medewerkers. Daarom hebben we verschillende maatregelen getroffen om de veiligheid te vergroten. De belangrijkste afspraken en protocollen zijn opgenomen in de schoolveiligheidsgids van HPC Centrum. Dit document ligt ter inzage bij de directie en is in te zien op onze website.

Er is een cameratoezichtsysteem waarvan de beelden opgeslagen worden. Het systeem wordt gebruikt om bij een incident (bijvoorbeeld diefstal of ongewenste aanwezigheid) achteraf vast te kunnen stellen wie de daders waren. Daarnaast wordt het gebruikt voor toegangscontrole. We raden je aan om geen waardevolle spullen en/of kleding mee te nemen naar school. Je kunt horloges, sieraden, portemonnees, mobiele telefoons en andere waardevolle spullen in een kluisje opbergen. Je kunt een kluisje huren. De huur van een kluisje is € 10. Indien het kluisje in goede staat blijft en het originele sleuteltje retour wordt gegeven aan het eind van het schooljaar ontvang je de borg van €10 terug. De kluisjes kunnen door de schoolleiding gecontroleerd worden als daar aanleiding toe is. Op verzoek van de school kan de politie een preventieve kluisjescontrole uitvoeren.

Indien je toch spullen kwijtraakt op school is dat jouw eigen verantwoordelijkheid. De school is niet aansprakelijk voor toegebrachte schade aan en/of vermissing van persoonlijke eigendommen die zich in het schoolgebouw of op het schoolterrein bevinden. Als er persoonlijke eigendommen zijn verdwenen, dringen wij er bij de leerlingen en de ouder(s)/verzorger(s) op aan hiervan aangifte bij de politie te doen en de schoolleiding te informeren. 

Je veilig voelen is voor de leerling, ouder en docent een basisbehoefte.

Privacy
Wij proberen de privacy van alle leerlingen en collega’s te garanderen. Het is daarom verboden om binnen de school beeld- en geluidsopnames te maken. We gaan uit van het principe dat foto’s gebruikt mogen worden voor onze eigen publiciteit (de website, publicaties en portretten in de school). Tijdens jouw inschrijving op school vragen we aan jou en je ouders/verzorgers of jullie toestemming geven om gefotografeerd of gefilmd te worden voor gebruik binnen de school, op onze website en op onze social media accounts.

Gegevensverzameling
De school verwerkt gegevens die ouders/verzorgers verstrekken aan school en de toets- en testgegevens om drie redenen:

Pestprotocol
In het pestprotocol van HPC Centrum staat welke procedure de school doorloopt als er sprake is van pesten in de school. Wanneer een leerling één of meerdere medeleerlingen structureel psychisch en/of fysiek mishandelt, spreken we van pesten. Bij het aanpakken van pesten is het belangrijk om alle betrokkenen erbij te betrekken: de pester, het gepeste kind, de (zwijgende) middengroep, de docent(en) en de ouders. In het pestprotocol van HPC Centrum is de procedure na te lezen. Dit protocol is op te vragen bij de school. 

Sociale veiligheid
Naast het pestprotocol besteedt HPC Centrum veel aandacht aan de sociale veiligheid. Deze wordt gemonitord met behulp van diverse platformen en tools. Ook bij het waarborgen van sociale veiligheid worden diverse programma’s en middelen ingezet, zoals Goldstein, sociale vaardigheidslessen en lessen over social media tijdens ICT. Daarnaast is binnen de programma’s van alle vakken structureel aandacht voor samenwerken en reflectie. We vragen jou en je ouders om één keer per schooljaar de leerling- en ouderenquêtes van de PROZO en een vragenlijst over jouw sociaal-emotionele ontwikkeling in te vullen, zodat wij kunnen monitoren hoe veilig iedereen zich voelt. Daarnaast hanteren wij een RI&E (Risico Inventarisatie Evaluatie). Hierdoor worden risicovolle situaties van tevoren geconstateerd en voorkomen.

Leerlingenraad
Elke klas wordt door één leerling vertegenwoordigd in de leerlingenraad. In een vergadering wordt gesproken over wat de leerlingen belangrijk vinden op school. De leerlingen vertellen na elke vergadering in hun eigen mentorklas wat er is besproken. Ze stellen dan ook vragen om erachter te komen wat de rest van de klas van een bepaald onderwerp vindt, bijvoorbeeld over het schoolfeest. Zo weten de docenten en de directie wat de leerlingen belangrijk vinden en wat de leerlingen graag willen. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen meedenken over wat er op school gebeurt en hoe wij samen de school nog beter en leuker kunnen maken.

Richtlijn Gezondere Kantine
Onze school beschikt over een omgeving waar gezond eten makkelijk is, omdat dit bijdraagt aan de gezonde ontwikkeling en leefstijl van al onze leerlingen. We vinden het belangrijk dat het aanbod en de uitstraling in de kantine en tijdens onze horecalessen gezond is (conform de richtlijnen Gezondere Kantine). Op onze school leer je over gezond eten en drinken en leer je gezonde keuzes te maken. In de kantine kun je dit in de praktijk brengen. Zo koppel je de geleerde theorie aan de praktijk. Om deze reden werken we op onze school volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines en de factsheet gezondere kantines die zijn opgesteld door het Voedingscentrum.

We maken hiermee makkelijk om een gezonde keuze te maken. Binnen de verschillende aangeboden productgroepen, zoals dranken, brood en snack, biedt de kantine minimaal één betere keuze aan. Betere keuzes zijn beschreven door het Voedingscentrum.

De gezonde producten zijn zichtbaar voor de leerlingen (binnen het gezichtsveld), zodra zij bij de counter staan.

De kantine hanteert de onderstaande drie uitstralingspunten:

  1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod staan alleen betere keuzes;
  2. Op de opvallende plaatsen (op de counter/balie) liggen alleen betere keuzes;
  3. De verschillende gezonde keuzemogelijkheden die bij de kassa worden aangeboden, bestaan uit alleen betere keuzes.

In onze Gezonde Schoolkantine is water altijd beschikbaar. We bieden een gratis watertappunt aan in de kantine. Daarnaast zijn er in alle lokalen wasbakken met drinkbaar water. In de kantine kunnen de leerlingen tegen betaling ook een flesje water kopen.

Wij hebben inmiddels al zes keer op rij de gouden schoolkantineschaal behaald. Dit houdt in dat de kantine in elke aangeboden productgroep minstens één betere keuze aanbiedt:

Samen met onze kantinemedewerker en gezonde schoolcoördinator zullen wij ieder jaar het aanbod in de kantine in kaart brengen met de Kantinescan van het Voedingscentrum en de uitkomst rapporteren aan de directie.

Excellente school
In juni 2022 zijn we voor de derde keer uitgeroepen tot een Excellente school. Daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op! Zowel de medewerkers als de leerlingen hebben hier hard voor gewerkt. Ons predicaat Excellente school is geldig t/m juli 2025.


HPC Charlois

HPC Charlois is een kleine school in Oud Charlois. Met 190 leerlingen op school kent iedereen elkaar en voelt iedereen zich snel thuis. Elke klas heeft een eigen mentor die jou goed leert kennen. Dat vinden we belangrijk, want zo kunnen we ons onderwijs goed afstemmen op wat bij jou past. Als je vooral goed leert door lekker aan de slag te gaan en bezig te zijn, kun je bij ons de praktische leerroute volgen. Wanneer je het fijn vindt om wat vaker uit een boek te leren, is er ook een theoretische route. Samen gaan we op zoek naar wat jij goed kan en wat je leuk vindt om te doen. Dit doen we op school in de lessen, maar ook bij extra activiteiten zoals uitjes, excursies en workshops die elke week worden georganiseerd op school. Wij weten namelijk dat er heel veel manieren zijn waarop je kunt leren en samen met jou gaan we op zoek naar de manier die het beste bij jou past. Zo willen we het beste uit jou halen en je voorbereiden op een geweldige toekomst.

Eigen leerroute
In alle klassen volgen alle leerlingen onderwijs op hun eigen niveau voor Nederlands, Engels en rekenen. In leerjaar 1 is een groot deel van het programma voor alle leerlingen hetzelfde. In dit leerjaar gaan we samen met jou op zoek naar hoe jij het beste leert. Wanneer je het meest leert van zelf dingen doen, meemaken en ervaren, ga je na klas 1 de pro-praktische leerroute volgen. Je krijgt dan meer lessen waarbij je actief bezig bent en er is meer tijd voor stage. Ook is er een leerroute voor leerlingen die met meer persoonlijke aandacht van de leerkracht het beste uit zichzelf kunnen halen: de pro-extra route. En als het bij jou meer pas om uit een boek te leren, past de theoretische route het best bij je. Je krijgt dan meer lessen Nederlands en rekenen en je maakt meer toetsen. Een aantal leerlingen kan na de theoretische route doorstromen naar het entreetraject.

Je zit zes jaar bij ons op school en natuurlijk blijven we ieder jaar opnieuw kijken naar wat het beste bij jou past. Je kunt dus ieder leerjaar van route wisselen. Zo zorgen we ervoor dat jij klaar bent voor de volgende stap wanneer je onze school verlaat.

Create Yourself!
Wanneer je in leerjaar 1 zit, weet je soms nog niet helemaal wat bij je past en wat je leuk vindt. Dat is logisch, want er is heel veel wat je kunt doen. Daarom helpen we je op HPC Charlois graag bij het ontdekken van jezelf: waar ben je goed in, waar wil je beter in worden en wat kun je met deze kwaliteiten? Hiervoor bieden wij veel leuke lessen en workshops aan. Zo ontdek je misschien wel dat je heel erg van bewegen houdt bij de workshop dansen of voetbal. Dan weet je dat je later werk kunt doen waarin je de vrijheid hebt om te bewegen en dus niet de hele dag stilzit. Of ontdek je tijdens mode dat je heel graag dingen wilt maken? Dan zoeken we naar een baan waar je dit later in toe kunt passen. Zo werken we er samen aan dat jij weet wie je bent en wat je goed kan!

Stage
Een belangrijk deel van het onderwijs op HPC Charlois is de stage. Je begint met stagelopen in leerjaar 1 in de school zelf. Zo leer je wat belangrijk is op een stageplek en waar je op moet letten. In leerjaar 2 ga je voor het eerst een stage doen buiten school. Dat is natuurlijk heel erg spannend, dus we zoeken samen naar een plek waar jij je prettig voelt. Misschien ga je wel stagelopen op je oude basisschool? Vanaf leerjaar 3 wordt het allemaal steeds serieuzer. We gaan je voorbereiden op het maken van de juiste keuzes voor jouw latere werk.

In leerjaar 3 doe je stages die passen bij het werk dat jij later wilt gaan doen. Natuurlijk kun je dit uitproberen in verschillende stages, want soms lijkt iets vooraf heel leuk maar blijkt het later toch niet aan te sluiten bij je verwachtingen. Jouw jobcoach op school voert hierover gesprekken met jou en helpt je om je stage goed te doen. Aan het einde van leerjaar 3 weet je in welke richting je later wilt gaan werken.

In leerjaar 4 kun je meer ervaring opdoen in deze richting bij stagebedrijven. Met sommige van deze bedrijven hebben we een samenwerking waarbij je ook lessen gaat volgen binnen het bedrijf. Deze samenwerking noemen we een TOP Academie. Als je goed je best doet, kun je in dit jaar belangrijke diploma’s halen voor in het werkveld.

In leerjaar 5 loop je stage bij een bedrijf waar je na school zou kunnen blijven werken als alles goed gaat. Leerlingen die bij een TOP Academie stage lopen, doen dit ook in het vijfde leerjaar. Jouw jobcoach helpt je bij het zoeken van een mooie stage én bij het vinden van een mooie baan. Hij of zij bespreekt alles met jou en je werkgever en regelt ook dat jij een goed contract kan krijgen.

Wij pakken pesten aan
Op HPC Charlois vinden we het heel belangrijk dat iedereen zich goed voelt en dat de school ook een beetje je thuis is. Daarom pakken wij pesten goed aan en zorgen we dat het snel stopt als het gebeurt. Onze leerlingen en ouders/verzorgers geven aan dat zij HPC Charlois een fijne en veilige plek vinden en daar zijn we trots op! Ieder jaar onderzoeken we wat leerlingen en ouders vinden van de veiligheid op school door enquêtes in te laten vullen. Natuurlijk kunnen ouders en leerlingen ook altijd contact opnemen met de mentor of de directie wanneer er iets speelt. Als jij of je ouders/verzorgers ons anti-pestprotocol wil lezen, kun je dit opvragen bij je mentor of bij de directie.

Lestijden
Op HPC Charlois start en eindig je elke dag met je mentor. Zo heeft je mentor elke dag contact met jou en kan hij of zij goed voor je klaarstaan.

In deze tabel zie je de lestijden voor het schooljaar 2023-2024:

Maandag – woensdag – vrijdag

Dinsdag-donderdag

1e uur 08:30 – 08:45 uur 1e uur 08:30 – 08:45 uur
2e uur 08:45 – 09:25 uur 2e uur 08:45 – 09:25 uur
3e uur 09:25 – 10:05 uur 3e uur 09:25 – 10:05 uur
Pauze 10:05 – 10:25 uur Pauze 10:05 – 10:25 uur
4e uur 10:25 – 11:05 uur 4e uur 10:25 – 11:05 uur
5e uur 11:05 – 11:45 uur 5e uur 11:05 – 11:45 uur
6e uur 11:45 – 12:25 uur 6e uur 11:45 – 12:25 uur
7e uur 12:25 – 13:05 uur 7e uur 12:25 – 13:05 uur
Pauze 13:05 – 13:35 uur Pauze 13:05 – 13:35 uur
8e uur 13:35 – 14:15 uur 8e uur 13:35 – 14:15 uur
9e uur 14:15 – 14:55 uur 9e uur        14:15 – 14:30 uur
10e uur 14:55 – 15:10 uur


Leerlingenraad
Uit elke leerjaar worden er meerdere leerlingen gekozen door hun klasgenoten om mee te denken over van alles en nog wat in de leerlingenraad. Zo bepalen zij bijvoorbeeld waar de schoolreis heen gaat of wat het thema is van het volgende schoolfeest. Ook worden er serieuze zaken besproken, zoals wat er in de lessen moet gebeuren. We vinden het heel belangrijk om te weten wat onze leerlingen van de school vinden en wat zij willen.

Gezonde school!
Wij zijn een gezonde school en in onze kantine hangt de Gouden Schoolkantine schaal. Nog iets waar we heel trots op zijn. We leren onze leerlingen hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen en gezonde keuzes kunnen maken. Je leert hoe je een gezonde maaltijd kookt, hoe je je lichaam gezond houdt door goed te bewegen en wat je kunt doen om niet ziek te worden. Hier wordt nog verder op ingegaan tijdens gym, koken, zelfzorg, mentorlessen en allerlei workshops.

Diploma Praktijkonderwijs & Entreetraject
Wanneer je in leerjaar 4 zit, zullen we je voorbereiden op het verlaten van onze school. Ga je van school met een diploma om te werken of ga je verder leren? In leerjaar 1 t/m 3 hebben we samen met jou ontdekt wat je goed kunt en wat je leuk vindt. De volgende stap is dan dus geen verrassing meer.

In leerjaar 5 behaal je je diploma als alles goed is gegaan. Met het diploma Praktijkonderwijs kun je aan je toekomstige werkgever laten zien wat je allemaal kunt. Als je na HPC verder gaat leren, kun je bij ons op school een Entreetraject (mbo 1) volgen. Ook na het Entreetraject helpen wij je bij de volgende stap en samen zoeken we een passende vervolgopleiding.

Na HPC…
In leerjaar 5 zoeken we samen met jou naar een baan die bij je past. Op je stageplek pas je alle kennis toe die je in de afgelopen jaren hebt geleerd. Als alles goed gaat, kun je binnen dit bedrijf uitstromen naar werk. Natuurlijk helpt HPC je hierbij, zodat alles goed verloopt en je een mooi contract krijgt. HPC blijft contact met jou houden nadat je onze school hebt verlaten. Je blijft altijd welkom en als we je ergens bij kunnen helpen, doen we dat graag. Ook als het even wat minder met je gaat.

Kwaliteitszorg
Op HPC Charlois werken we er hard aan om ons onderwijs en pedagogisch klimaat steeds sterker te maken. Hiervoor gebruiken we diverse instrumenten zoals de PROZO tevredenheidsonderzoeken. Leerlingen, ouders, stagebedrijven en de medewerkers van HPC Charlois worden uitgenodigd om hun mening te geven over de school. De uitslagen worden gebruikt om plannen te maken voor het steeds sterker maken van de school.

Uitstroom en doorstroom
Om de resultaten van het onderwijsleerproces inzichtelijk te maken, worden de uitstroom- en doorstroomgegevens van HPC Charlois nauwkeurig geregistreerd. De uitstroompercentages waren in het schooljaar 2021-2022 als volgt:

Onderwijsprogramma onderbouw
Voor alle onderbouwleerlingen is een programma van onderwijs opgesteld. Op HPC Charlois wordt constant gewerkt aan het ontwikkelen en verbeteren van onderwijsprogramma’s voor de leerlingen. Hiervoor bestaan diverse werkgroepen. Binnen deze werkgroepen werken docenten en onderwijsassistenten van diverse richtingen samen aan de programma’s. Hiermee zorgen we voor afstemming onderling en is vakoverstijgend werken gewaarborgd.

Veiligheid op HPC Charlois
In het pestprotocol van HPC Charlois staat welke procedure de school doorloopt als er een pestgeval is in de school. Wanneer één of meer leerlingen één of meerdere klasgenoten telkens weer psychisch of fysiek mishandelen, spreken we van pesten. Bij het aanpakken van pesten is het belangrijk om alle betrokkenen erbij te betrekken: de pester, het gepeste kind, de (zwijgende) middengroep, de docent(en) en de ouders. In het pestprotocol van HPC Charlois is de procedure in te zien.

Naast het pestprotocol besteedt HPC Charlois veel aandacht aan sociale veiligheid. Deze wordt gemonitord met behulp van diverse platformen en tools. Bij het waarborgen van de sociale veiligheid worden diverse programma’s en middelen ingezet, zoals Goldstein, sociale vaardigheidslessen en lessen in het gebruik van social media. Daarnaast is binnen de programma’s van alle vakken structureel aandacht voor samenwerken en reflectie van de leerlingen. Ouders en leerlingen worden gevraagd om leerling- en ouderenquêtes via de PROZO en de LVL in te vullen om te monitoren hoe veilig zij zich voelen. Daarnaast hanteert de school een RI&E (Risico Inventarisatie Evaluatie). Hierdoor worden risicovolle situaties op voorhand geconstateerd en voorkomen.

Leer de leerlingen nooit om niet boos te zijn, maar leer ze hoe met boosheid om te gaan

Onderwijstijd
Scholen voor praktijkonderwijs moeten minimaal 1000 klokuren onderwijs verzorgen aan ieder leerjaar. Hieronder is te zien hoeveel klokuren onderwijs HPC Charlois in schooljaar 2022-2023 heeft verzorgd.

De gemaakte klokuren in schooljaar 2022-2023:

Gegevensverzameling
De school verwerkt gegevens die ouders en opvoeders verstrekken aan school, net als de toets- en testgegevens, om drie redenen:

Kwaliteitszorg
HPC Charlois wil de leerlingen begeleiden naar een baan die het best bij hen past en het meest recht doet aan hun talenten.

Via Kwaliteitszorg wil HPC Charlois bereiken dat goede dingen nog beter worden. Hiervoor is feedback van zowel leerlingen en ouders als de input van medewerkers nodig. Vandaar dat er met regelmaat evaluatieonderzoeken worden gehouden. Naar aanleiding van de resultaten van de onderzoeken worden verbeterplannen opgesteld. Daarnaast wordt intern met de PDCA-cyclus gewerkt en wordt dus regelmatig geëvalueerd en worden op basis daarvan verbeteracties ingezet.

Onze cijfers van zowel ouders, leerlingen als medewerkers zijn gemiddeld goed. Prettig is dat ouders en leerlingen positief over de school zijn volgens de resultaten van de tevredenheidsenquêtes die elk jaar worden afgenomen.

In het nieuwe toezichtkader van de Onderwijsinspectie wordt gekeken naar de volgende indicatoren:

  1. Schoolgebouw;
  2. Toezicht;
  3. Schoolcultuur;
  4. Missie;
  5. Docentengedrag;
  6. Begeleiding;
  7. Veiligheid;
  8. Informatie;
  9. Contact met ouders;
  10. Omgaan met elkaar.

HPC Zuidwijk

Fase-onderwijs
Op HPC Zuidwijk werken we niet in leerjaren, maar in fasen. We hebben drie fasen die door alle leerlingen, van 12 tot en met 18 jaar, in hun eigen tempo en op hun eigen niveau worden doorlopen.

Keuzevrijheid
In het praktijkonderwijs werken we aan de vier domeinen: Wonen, Werken, Vrije Tijd en Burgerschap. Deze vier domeinen komen terug in een aantal vaste theorie- en praktijkvakken. We hebben ook keuze-uren. Jij beslist dan welke lessen je wilt volgen. Denk maar eens aan theorielessen voor je bromfietscertificaat, leren programmeren, vloggen of extra lessen Nederlands of rekenen.

Altijd duidelijk wanneer je les hebt. Ouders weten precies wanneer je thuis hoort te komen.

Rooster
Het rooster van HPC Zuidwijk is een vijf-gelijke-dagen-model. Dit betekent dat alle leerlingen van 08:30 uur tot 14:45 uur op school zijn, waarbij alle leerlingen starten en eindigen bij hun mentor.

Lestijden

1e uur 08:30 – 09:15 uur
2e uur 09:15 – 10:00 uur
3e uur 10:00 – 10:45 uur
Kleine pauze 10:45 – 11:00 uur
4e uur 11:00 – 11:45 uur
5e uur 11:45 – 12:30 uur
Grote pauze 12:30 – 13:00 uur
6e uur 13:00 – 13:45 uur
7e uur 13:45 – 14:30 uur
Mentorkwartier 14:30 – 14:45 uur

Wij kennen geen tussenuren en proberen lesuitval zoveel mogelijk te minimaliseren. De roosterwijzigingen zijn te vinden in Magister.

Uitstroom
Om de resultaten van het onderwijsleerproces inzichtelijk te maken, worden de uitstroom- en doorstroomgegevens van HPC Zuidwijk nauwkeurig geregistreerd. De uitstroompercentages waren in het schooljaar 2021-2022 als volgt:

Leerlingenraad
Onze leerlingenraad is een groep enthousiaste vertegenwoordigers, gekozen uit en door de leerlingen van onze school, die zich inzet voor een goede en prettige gang van zaken op de school. Met elkaar denken ze na over zaken zoals feesten, de kantine, de invulling van keuze-uren, de inrichting van de school en zaken die de leerlingen zelf belangrijk vinden om binnen de school terug te zien. Verder zijn ze de stem van alle leerlingen en gaan ze in gesprek met hun schoolgenoten zodat klachten, ideeën en actuele zaken besproken kunnen worden tijdens de vergaderingen van de leerlingenraad.

Dus houd jij van meedenken, dingen organiseren en doen……. Dan zou jij een van onze nieuwe vertegenwoordigers in de leerlingenraad kunnen zijn!

Veiligheidsbeleid
In onze school vinden we veiligheid erg belangrijk voor zowel de leerlingen als de medewerkers. Daarom hebben we verschillende maatregelen getroffen om de veiligheid te vergroten. De belangrijkste afspraken en protocollen zijn opgenomen in de schoolveiligheidsgids van HPC Zuidwijk. Dit document ligt ter inzage bij de directie en is tevens in te zien op onze website.

Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Onze school zorgt door middel van verschillende zaken voor deze veiligheid. Ook heeft de school een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is een medewerker van de school bij wie leerlingen vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen met betrekking tot schoolse zaken kunnen bespreken.

Privacy
Wij proberen de privacy van alle leerlingen en collega’s te garanderen. Het is dan ook verboden om binnen de school beeld- en geluidsopnames te maken. We gaan uit van het principe dat foto’s gebruikt mogen worden voor onze eigen publiciteit (website, publicaties en portretten in de school). Ouder(s)/verzorger(s) kunnen echter schriftelijk kenbaar maken dat zij niet wensen dat de beeltenis van hun kind(eren) op enigerlei wijze openbaar wordt gemaakt. Op het moment dat de leerling wordt ingeschreven wordt er om toestemming gevraagd. Als er geen schriftelijk bezwaar tot openbaar maken van de beeltenis bij de directie ligt, gaan wij ervan uit dat de foto’s voor onze eigen publiciteit gebruikt mogen worden.

De zorg op onze school
Een goed pedagogisch klimaat bevordert het welbevinden van onze leerlingen. Dat welbevinden is onze zorg, wat tot uitdrukking komt in onze manier van leerlingbegeleiding. Bij ons sta jij centraal als mens en individu, maar ook als lid van een grotere groep. Bij jouw groei naar volwassenheid bieden wij steun waar dat mogelijk is. Jouw centrale figuur in je begeleiding is je mentor. Jouw mentor is je eerste aanspreekpunt voor jou en je ouders/verzorgers. De mentor kan ondersteuning krijgen van verschillende andere professionals die ook werkzaam zijn bij ons op school. De belangrijkste professionals van de leerling zijn de ouders. Met zijn allen proberen we het optimale voor jou te realiseren.

Onderwijstijd
Scholen voor praktijkonderwijs moeten aan elk leerjaar minimaal 1000 klokuren onderwijs verzorgen. Hieronder is te zien hoeveel klokuren onderwijs HPC Zuidwijk in 2022-2023 heeft verzorgd.

De gemaakte klokuren in schooljaar 2022-2023:

Onze leerlingen hebben geen tussenuren. Als een docent ziek of afwezig is, wordt de les overgenomen door een andere docent. Lesuitval wordt zoveel als mogelijk beperkt.

Gegevensverzameling
De school kan gegevens die ouder(s)/verzorger(s) verstrekken aan school, alsmede toets- en testgegevens om drie redenen verwerken:

Kwaliteitszorg
HPC Zuidwijk wil leerlingen begeleiden naar een baan die het best bij hen past en het meest recht doet aan hun talenten.

Via Kwaliteitszorg wil HPC Zuidwijk bereiken dat goede dingen nog beter worden. Hiervoor is feedback van zowel leerlingen en ouders als de input van medewerkers nodig. Vandaar dat er met regelmaat evaluatieonderzoeken worden gehouden. Naar aanleiding van de resultaten van de onderzoeken worden verbeterplannen opgesteld. Daarnaast wordt intern met de PDCA-cyclus gewerkt en wordt dus regelmatig geëvalueerd en verbeteracties ingezet.

Onze cijfers van zowel ouders, leerlingen als medewerkers zijn gemiddeld goed. Prettig is dat ouders en leerlingen positief over de school oordelen, blijkens de resultaten van de tevredenheidsenquêtes die elk jaar worden afgenomen.


Voor ouders & leerlingen


Contact met ouders

Het voortgezet onderwijs is heel anders dan het basisonderwijs. De leerling krijgt een veel grotere verantwoordelijkheid voor zijn of haar schoolloopbaan. U als ouder bent zeer belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. In het belang van het succes op school is het daarom nodig dat we ook een goede relatie met ouders krijgen en houden. Daar doen we op verschillende manieren ons best voor.

Huisbezoek en gesprekken op school
De mentor komt tijdens het schooljaar minimaal één keer op huisbezoek. Op die manier leert de mentor de leerling en u als ouders ook in de eigen omgeving kennen. Daarnaast worden ouders een aantal keer per jaar op school uitgenodigd om samen met de leerling en de mentor te bespreken hoe het op school gaat.

Verder organiseren we regelmatig spreekuren en informatieochtenden en -avonden voor ouders. Als uw kind tijdens een les bijvoorbeeld een presentatie geeft, mogen ouders zo nu en dan ook komen luisteren. De prestaties van de leerling staan altijd in Magister, zodat u kunt zien hoe het gaat.


Ouderraad

We zijn benieuwd naar de mening van onze leerlingen. Ook vinden we het belangrijk om van u als ouders te horen hoe u over de school denkt. We willen graag leren en beter worden.

HPC Rotterdam streeft ernaar om op elke locatie een ouderraad te hebben. Een ouderraad is een groep ouders die actief meepraat en meedenkt over de ontwikkelingen van de school. Deze ouders van de ouderraad helpen soms bij activiteiten op school, zoals bij een multiculturele dag, of bij het maken van hapjes voor de leerlingen of de buurt. Ook worden zij betrokken bij het plan­nen en organiseren van thema- en/of informatiebijeenkomsten voor andere ouders. Als u als vader of moeder van een van onze leerlingen ook aan de ouderraad wilt deelnemen, kunt u hierover contact opnemen met de schoolleiding.


Medezeggenschapsraad

HPC Centrum, HPC Charlois en HPC Zuidwijk hebben samen één medezeggenschapsraad. De medezeggenschapsraad geeft advies aan de schoolleiding. Onderwerpen die bijvoorbeeld in de MR besproken worden,  zijn:

De schoolleiding heeft bij een belangrijke verandering op school de instemming van de medezeggenschapsraad nodig, anders kan de verandering niet plaatsvinden. Als uw zoon of dochter een leerling van onze school is, kunt u ook plaatsnemen in de medezeggenschapsraad. Als u hier interesse in heeft, kunt u een e-mail sturen naar de directie van de betreffende locatie. De directie van de locatie geeft dit dan door aan de voorzitter van de medezeggenschapsraad, die vervolgens contact met u opneemt.


Problemen thuis

Soms is school minder belangrijk, doordat er thuis zorgen of moeilijkheden zijn. Heeft u thuis misschien ook problemen? Het is goed om daarover op school te praten, hoe moeilijk dit soms ook is. Praten kan bij ons in alle openheid en vol vertrouwen.

We weten hoe moeilijk het kan zijn om contact op te nemen als het thuis minder goed gaat. Het is voor alle partijen echter belangrijk dat we hier open over zijn. Zo kunnen we rekening houden met wat er speelt en wellicht meewerken aan of meedenken over een oplossing.

Zowel u als uw zoon of dochter kunnen altijd contact opnemen met de mentor, het ondersteuningsteam of met de directie. Dat kan via e-mail, telefonisch of persoonlijk (zie voor de gegevens de contactpagina).

Kortom, de schooldeuren staan voor leerlingen en ouders open.
Op ieder moment en voor ieder onderwerp.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Als jongeren worden geconfronteerd met huiselijk geweld en/of kindermishandeling, zijn scholen sinds 1 juli 2013 verplicht te handelen volgens de meldcode Huiselijk geweld. Doordat scholen handelen volgens de meldcode, wordt het voor slachtoffers mogelijk snel ondersteuning te krijgen vanuit de professionele zorg. De meldcode is sinds 1 januari 2019 aangepast. De meldcode Huiselijk geweld bestaat uit vijf stappen die verplicht doorlopen moeten worden:

Stap 1 Signalen in kaart brengen.
Stap 2 Overleg met een collega en eventueel Veilig Thuis raadplegen.
Stap 3 Gesprek met de betrokkene(n).
Stap 4 Wegen van het huiselijk geweld en/of de kindermishandeling, waarbij twee vragen worden gesteld:

·         Is er op basis van stap 1 t/m 3 een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling?

·         Is er een vermoeden van acute of structurele onveiligheid?

Stap 5 Er worden twee beslissingen gemaakt:

·         Is melden noodzakelijk? Melden is noodzakelijk als er sprake is van acute of structurele onveiligheid.

·         Is hulp verlenen of organiseren (ook) mogelijk? Hulp verlenen is mogelijk als een professional in staat is om effectieve en passende hulp te bieden of organiseren, de betrokkenen meewerken aan de geboden of georganiseerde hulp en de hulp leidt tot duurzame veiligheid.

Indien hulpverlenen op basis van één van deze punten niet mogelijk is, is melden bij Veilig Thuis noodzakelijk.

Indien bij het doorlopen van de meldcode blijkt dat er een vermoeden of sprake is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling wordt een (pre)signaal afgegeven in het signaleringssysteem van SISA (kijk op www.sisa.rotterdam.nl voor meer informatie).

Meer informatie over de meldcode Huiselijk geweld is terug te lezen op de website van de Rijksoverheid.


Ouderbijdrage

Voortgezet onderwijs volgen is gratis in Nederland. Van het geld dat onze school van de overheid ontvangt, kunnen we de lessen verzorgen, het schoolgebouw betalen, de meeste leermiddelen en materialen financieren en de salarissen van het personeel betalen.

Daarnaast heeft onze school geld nodig om nuttige en noodzakelijke activiteiten te organiseren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van onze leerlingen en die het onderwijsprogramma aantrekkelijk maken. Hiervoor ontvangen wij echter geen geld van de overheid.

Bijdrage in de schoolkosten
HPC vraagt geen ouderbijdrage aan ouders/verzorgers.


Verwijdering van school

De school kan overgaan tot definitieve verwijdering indien er sprake is van (één van de) redenen die ten grondslag liggen aan een verwijdering, zoals:

Bij ernstige of herhaaldelijke overtreding van de schoolregels kan een leerling met opgaaf van reden(en) worden geschorst. Bij zodanige overtreding van de schoolregels, dat verdere deelname van de leerling aan het door de school geboden onderwijs niet gewenst of uitgesloten wordt geacht, kan men overgaan tot een definitieve verwijdering van deze leerling. De procedure dient uitgevoerd te worden conform het leerlingenstatuut van LMC voortgezet onderwijs.

Wangedrag
Verwijdering wegens wangedrag is een ‘ordemaatregel. Het schoolbestuur kan zelf beslissen of en welke ordemaatregel wordt opgelegd. De school moet wel zorgvuldig handelen en de juiste procedures volgen.

Handelingsverlegenheid
Als de reden voor verwijdering is dat de school niet de ondersteuning kan bieden die de leerling nodig heeft, moet de school in elk geval onderzocht hebben wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is en of de school daar zelf aan kan voldoen. De ondersteuningsmogelijkheden van de school staan beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Kan de school de benodigde ondersteuning zelf niet bieden, dan moet zij een andere passende onderwijsplek voor de leerling vinden. Dit wordt de zorgplicht genoemd. Tot slot kan verwijdering ook plaatsvinden wanneer een leerling een klas twee keer heeft moeten doubleren en dat volgens de schoolregels niet is toegestaan of omdat de leerling handelt in strijd met de grondslag van de school.

De verwijderingsprocedure
Voor de verwijderingsprocedure gelden strikte wettelijke eisen die per onderwijssector verschillen. Het maakt ook verschil of het gaat om openbaar of bijzonder onderwijs. In het openbaar onderwijs is bij een verwijderingsbesluit naast de onderwijswetgeving ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing.

In alle gevallen geldt het volgende:
•    De beslissing tot verwijdering wordt in beginsel genomen door het schoolbestuur;
•    De beslissing over de verwijdering wordt schriftelijk medegedeeld aan de ouders, met de redenen erbij vermeld;
•    In deze schriftelijke mededeling wordt ook vermeld hoe tegen de beslissing bezwaar kan worden gemaakt;
•    Een leerling kan voorafgaand aan een verwijdering voor ten hoogste één week geschorst worden;
•    Voordat wordt besloten tot verwijdering heeft de school er voor gezorgd dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. Daarnaast zijn er ook nog aanvullende bepalingen voor het praktijkonderwijs. Lees daar hier meer over.

Bezwaar maken
Ouders kunnen binnen zes weken schriftelijk bezwaar maken bij het schoolbestuur tegen het verwijderingsbesluit of tegen de schriftelijke mededeling van de school dat zij van plan is de leerling te verwijderen. Het schoolbestuur moet binnen vier weken beslissen op dat bezwaar. Als ouders naast het bezwaar ook een geschil hebben voorgelegd aan de Geschillencommissie passend onderwijs, neemt het schoolbestuur pas een beslissing op bezwaar nadat de Commissie een oordeel heeft uitgesproken. ​Daarnaast zijn er ook nog aanvullende bepalingen per onderwijssector. Deze zijn te vinden op www.onderwijsgeschillen.nl

Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO)
Geschillen over de definitieve verwijdering van een leerling kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie passend onderwijs (GPO). Er hoeft nog geen sprake te zijn van een verwijderingsbeslissing. Het kan ook een geschil zijn doordat de school de leerling niet meer toelaat, omdat de school niet meer weet hoe ze moet handelen. De GPO is ondergebracht bij Onderwijsgeschillen. De Commissie is zó samengesteld dat zij beschikt over (ortho)pedagogische, psychologische, onderwijskundige, maatschappelijke, bestuurlijke, juridische en medische deskundigheid.

Het geschil moet worden voorgelegd binnen zes weken na de (voorgenomen) verwijderingsbeslissing óf nadat duidelijk werd dat de leerling niet meer welkom is. Als daarnaast bezwaar is gemaakt bij het schoolbestuur, moet het schoolbestuur wachten met zijn beslissing tot zij het oordeel van de GPO heeft ontvangen. De GPO geeft binnen 10 weken een oordeel over het geschil.

Zwaarwegend
De Commissie brengt een advies uit dat niet-bindend is voor het schoolbestuur. Het advies weegt echter wel zwaar. Het bestuur moet schriftelijk aan de ouders en aan de Commissie mededelen wat er met het oordeel wordt gedaan. Als het advies van de Commissie niet wordt gevolgd, moet daarbij de reden worden vermeld.
De Commissie is laagdrempelig: partijen zijn niet verplicht om een advocaat in te schakelen.

Adviezen van de GPO over verwijdering
De Geschillencommissie passend onderwijs toetst inhoudelijk of er voldoende grond is voor de verwijdering en of de verwijderingsprocedure op de juiste manier gevolgd is.
Enkele lijnen in de adviezen over verwijdering:

U vindt hier alle adviezen van de GPO over verwijdering.

Klachtencommissie
Klachten over de gang van zaken rond de verwijdering kunnen worden voorgelegd aan de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).  De LKC is ondergebracht bij Onderwijsgeschillen. De school moet dan wel zijn aangesloten bij de LKC. In de schoolgids staat bij welke klachtencommissie de school is aangesloten. De LKC brengt een advies uit aan het schoolbestuur, met daarin een oordeel over de gegrondheid van de klacht. De Commissie kan ook aanbevelingen doen. Het bestuur moet binnen vier weken aan de Commissie en aan de ouders mededelen of zij het oordeel van de klachtencommissie deelt en of zij maatregelen gaat nemen.

Adviezen van de LKC over verwijdering
LKC heeft veel adviezen uitgebracht die (mede) gaan over verwijdering van een leerling.

Enkele lijnen in de adviezen van de LKC:

U vindt hier alle adviezen van de LKC over verwijdering.

Wilt u graag dit nog eens nalezen in een korte versie voor ouders? Dat kan hier.


Contact

De scholen zijn van maandag t/m vrijdag open van 08:00 tot 16:15 uur en zijn telefonisch bereikbaar tot 16:00 uur.

HPC Zuidwijk
Schere 47
3085 DT Rotterdam
Telefoon 010 297 45 80
E-mail hpc-zuidwijk@lmc-vo.nl

HPC Centrum
Schietbaanstraat 26
3014 ZX Rotterdam
Telefoon 010 436 28 21
E-mail hpc-centrum@lmc-vo.nl

HPC Charlois
Talingstraat 170
3082 MH Rotterdam
Telefoon 010 429 49 46
E-mail hpc-charlois@lmc-vo.nl


PDF

Deze schoolgids in PDF formaat?
Download hier onze digitale schoolgids voor het schooljaar 2023-2024.