Ondersteuningsaanbod
Onze school hoort bij samenwerkingsverband passend onderwijs Koers VO. In dit samenwerkingsverband zorgen we met elkaar voor passend onderwijs voor alle leerlingen uit de regio Rotterdam.
Een sterke basis: basisondersteuning
Binnen Koers VO hebben we afspraken gemaakt over ondersteuning. Deze afspraken kun je teruglezen in het Ondersteuningsplan Koers VO (blz 17). Alle scholen bieden een sterke basis. Dit betekent: goed onderwijs voor alle leerlingen. Daarnaast houden alle scholen zich aan zeven basisafspraken.
1. De school heeft heldere toelatingscriteria
We hanteren heldere toelatingscriteria. Voor onze scholen gelden de toelatingscriteria van het PrO. Onze leerlingen hebben een IQ-totaalscore tussen 55 en 85 en een leerachterstand van minimaal 50% t.o.v. hun leeftijdsgenoten op begrijpend lezen en/of inzichtelijk rekenen. Daarnaast kunnen er ook leerachterstanden zijn op technisch lezen en spelling en kan er sprake zijn van achterstanden of moeilijkheden in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school werken scholen in de onze regio met de afspraken van De OverstapRoute.
2. De school volgt de ontwikkeling van elke leerling
Op elke school overlegt de mentor/coach met de docenten over de ontwikkeling van leerlingen, bijvoorbeeld tijdens leerling- en/of rapportbesprekingen. De ontwikkeling en vorderingen leggen de scholen vast in het leerlingvolgsysteem. Ook praat de mentor/coach met de leerling zelf en met de ouders over hoe het gaat op school. Op deze manier merkt de school op tijd dat er iets extra’s nodig is voor een leerling of dat iets niet goed gaat. De ontwikkeling van elke leerling wordt gevolgd d.m.v. het onderwijsperspectiefplan (OPP) en in het individueel ontwikkelingsplan (IOP).
3. De school zorgt voor veiligheid en welbevinden van elke leerling
Er wordt zorggedragen voor de veiligheid en het welbevinden van elke leerling, waarbij zowel preventief als curatief wordt gehandeld. We kunnen diverse trainingen aanbieden aan individuele leerlingen of groepen, om zo de veiligheid en het welbevinden van onze leerlingen te vergroten. Elke drie jaar vragen we bovendien een re-audit aan om het predicaat Veilige school te behouden.
4. De school zorgt ervoor dat elke leerling een mentor/coach heeft
Elke leerling heeft een mentor die het aanspreekpunt is voor de leerling en de ouders/verzorgers. Bij de groepssamenstelling wordt gekeken welke mentor het best aansluit bij de dynamiek en de behoeften van de groep.
5. De school werkt aan sociale vaardigheden en omgaan met elkaar
School is een belangrijke plek waar leerlingen kunnen oefenen en leren omgaan met anderen. Er wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en omgaan met elkaar, zowel in de klas als binnen en buiten de school. Sociale vaardigheden is een apart vak op het lesrooster van leerlingen in de onderbouw. We bieden daarnaast diverse trainingen (evt. in samenwerking met externe partijen) aan die gericht zijn op de omgang met elkaar of op seksuele vorming (Girlstalk, Make a move).
6. De school betrekt leerlingen bij elkaar en bij de school
Leerlingen vormen -samen met de medewerkers- een maatschappij in het klein. Hoe meer zij zich betrokken voelen bij elkaar en bij de school, hoe beter het klimaat om te kunnen leren. Leerlingen worden bij elkaar én bij de school betrokken, bijv. d.m.v. een Leerlingenraad en hun deelname aan de PrOZO tevredenheidsenquête. De resultaten van deze vragenlijst leiden uiteindelijk tot doelen in de ontwikkelagenda voor het volgende schooljaar. Leerlingen worden ook steeds vaker betrokken bij sollicitatieprocedures van nieuwe personeelsleden.
7. De school betrekt ouders bij de schoolloopbaan van hun kind en bij de school
School en ouders hebben verschillende verantwoordelijkheden én een gezamenlijk doel: zorgen dat de leerling/hun kind zich goed kan ontwikkelen en zich prettig voelt. Hiervoor is een open contact tussen school en ouders belangrijk. Ouders/verzorgers worden betrokken bij de schoolloopbaan van hun kind en bij de school. Elk jaar worden meerdere oudergesprekken georganiseerd om de voortgang van de leerling met de mentor te bespreken.
Basisplusondersteuning
Naast de basisafspraken bieden we ook activiteiten en ondersteuning voor (groepen) leerlingen die net iets meer nodig hebben dan anderen. Dit kan een specifieke ondersteuningsactiviteit voor een paar leerlingen zijn of voor hele klassen. Het betreft ondersteuningsactiviteiten die er niet standaard voor elke leerling zijn, zoals individuele trainingen of trainingen in kleine groepjes (Bikkels aan de top, faalangstreductietraining, ART-training, enz.). De activiteiten zijn wel snel toegankelijk voor leerlingen als er aanleiding is om iets extra’s te doen met of voor een leerling. De ondersteuningscoördinator heeft hierbij een organiserende, ondersteunende en soms ook signalerende rol.
Welke ondersteuning op onze locaties aanwezig is, staat in deze schoolgids en in onze schoolprofielen. Deze schoolprofielen zijn te lezen via onderstaande links:
Schoolprofiel HPC Centrum
Schoolprofiel HPC Charlois
Schoolprofiel HPC Zuidwijk
Op de website koersvo.schoolprofielen.nl staan de profielen van álle scholen in onze regio.
Het volledige schoolondersteuningsplan is ter inzage aanwezig op de locaties. Indien jij of je ouders het ondersteuningsplan in willen zien, kunnen jullie een verzoek per e-mail sturen. Het ondersteuningsplan wordt dan per mail toegestuurd. Het ondersteuningsplan van HPC Rotterdam is gebaseerd op het ondersteuningsplan van SARO.